انواع سیمان در صنعت

سیمان

فهرست مطالب

انواع سیمان در صنعت

در صنعت ساختمان سیمان انواع مختلفی دارد. تفاوت بین هر نوع سیمان در خواص، موارد استفاده و ترکیب مواد مورد استفاده در فرآیند تولید است.

سیمان چیست؟

سیمان ماده ای است که برای ساخت و ساز کاربرد دارد و برای چسباندن آنها به سایر شئی ها مورد استفاده قرار میگیرد البته میتوان گفت سیمان یک ماده پوششی است که بین سنگدانه ها و مواد تقویت کننده پیوند ایجاد می کند چرا که در پروژه های پوششی پر مصرف است.

انواع سیمان

سیمان پرتلند معمولی:

سیمان پرتلند معمولی که با نام OPC نیز شناخته می شود، نوعی سیمان است که در سراسر جهان تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. این به طور گسترده برای همه اهداف از جمله:

بتن: هنگامی که سیمان با سنگدانه ها و آب مخلوط می شود، بتن می سازد که در ساخت و ساز ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد.

ملات: برای اتصال سنگ تراشی

گچ: برای پرداختن کامل به دیوارها سیمان پرتلند معمولی علاوه بر اهداف فوق، برای ساخت دوغاب، بتونه دیوار، بلوک های بتنی جامد، بلوک های AAC و انواع سیمان نیز استفاده می شود.

سیمان پورتلند پوزولانا (PPC):

برای تهیه سیمان PPC یا پورتلند پوزولانا باید کلینکر پوزولانی را با سیمان پرتلند آسیاب کنید. PPC مقاومت بالایی در برابر حملات شیمیایی مختلف به بتن دارد. به طور گسترده ای در ساخت و ساز استفاده می شود مانند:

سازه های دریایی

فاضلاب

پل ها

اسکله بند ها

سیمان فوق سریع:

همانطور که از نام آن پیداست، سیمان با سخت شدن فوق العاده سریعتر استحکام می یابد و با افزودن کلرید کلسیم به سیمان با سخت شدن سریع به دست می آید. سیمان با سخت شدن بسیار سریع به طور گسترده در بتن ریزی در هوای سرد برای گیرش سریع سیمان استفاده می شود. حدود 25 درصد سریعتر از سیمان با سخت شدن سریع یک یا دو روز است.

سیمان کم حرارت:

تولیدکنندگان سیمان با حرارت کم را ارائه می دهند که با نگه داشتن درصد تری کلسیم آلومینات زیر 6 درصد و با افزایش نسبت C2S تهیه می شود. این سیمان با حرارت کم در ساخت و سازهای بتنی انبوه مانند سدهای گرانشی استفاده می شود. مهم است بدانید که واکنش کمتری دارد و زمان تنظیم اولیه بیشتر از OPC است.

سیمان مقاوم در برابر سولفات ها:

این نوع سیمان برای مقاومت در برابر حمله سولفات در بتن ساخته می شود. درصد کمتری از تری کلسیم آلومینات دارد. سیمان مقاوم در برابر سولفات برای سازه های در تماس با خاک یا آب های زیرزمینی که به ترتیب دارای بیش از 0.2% یا 0.3% نمک در لیتر نمک سولفات هستند استفاده می شود. همچنین می توان از آن در سطوح بتنی که در معرض مرطوب و خشک شدن متناوب قرار دارند مانند پایه های پل استفاده کرد.

سیمان گیرش سریع:

تامین کنندگان سیمان سریع گیرش را نیز ارائه می دهند که سریعتر از OPC گیر می کند اما استحکام آن ثابت می ماند. در این فرمول نسبت گچ کاهش می یابد. سیمان سریع گیر برای سازه هایی که نیاز به گیرش سریع دارند مانند سازه های زیر آب و در شرایط آب و هوایی سرد و بارانی استفاده می شود.

سیمان سرباره کوره بلند:

این نوع سیمان از آسیاب کردن کلینکر با حدود 60 درصد سرباره تولید می شود و مشابه سیمان پرتلند است. برای ساخت و سازهایی که ملاحظات اقتصادی مهم هستند استفاده می شود.

سیمان با آلومینای بالا:

سیمان با آلومینا بالا از مخلوط کردن بوکسیت و آهک کلسینه شده با کلینکر در طی فرآیند تولید OPC به دست می آید. برای در نظر گرفتن سیمان با آلومینای بالا، مقدار کل آلومینا باید حداقل 32 درصد باشد و نسبت وزن آلومینا به آهک باید بین 0.85 تا 1.30 نگه داشته شود. متداول ترین کاربردها در ساختمان هایی است که در معرض دمای بالا هستند مانند کارگاه، نسوز و ریخته گری.

سیمان سفید:

این نوع سیمان با استفاده از مواد خام بدون آهن و اکسید تولید می شود. سیمان سفید نیاز به آهک و رس به نسبت بیشتری دارد. شبیه OPC است اما گرانتر است.

انجام خدمات گچبری توسط تیم رضا پارسایی

در این مقاله از برخی اطلاعات سایت mccoymart.com استفاده شده است

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *