انواع گچ

انواع گچ

فهرست مطالب

انواع گچ (ساختمانی)

گچ به علت خواص خود از اولین قدم در ایجاد یک بنا که پیاده کردن حدود زمین و به اصطالح برای ریختن رنگ اطراف زمین مورد نیاز است و همچنین تا آخرین مراحل بنا، یعنی سفیدکاری و نصب سنگ، باز هم گچ مورد نیاز است. حتی در نقاشی ساختمان هم از گچ استفاده می‌کنند.

معمولاً از گچ‌ها در صنعت ساختمان به عنوان اندود دیوارها و سقف استفاده می‌شود. غالبا گچ خاکی جهت زیر کار (اندود اولیه) و گچ سفید به عنوان اندود نهایی (روی گچ و خاک) اجرا می‌شود. البته گچ دارای کاربردهای زیاد دیگری نظیر مصارف پزشکی، مجسمه‌سازی، تولید قطعات پیش‌ساخته جهت گچبری ساختمان، نصب ابزار گچی و گچ‌بری، قالب‌سازی، ساخت رنگ لعابی و … می‌باشد.

از آنجایی که گچ مورد استفاده در هنر گچکاری و گچبری؛ از نوع گچ ساختمانی است لذا در این مقاله سعی شده تا به اختصار درباره انواع آن و کاربرد هرکدام از آنها توضیحاتی داده شود.

با ما همراه باشید «گچبری رضا پارسایی»

گچ ساختمانی

همانطور که میدانید بیشترین مصرف گچ در صنعت ساختمان است،امروزه حتی بناهای بیرون و جکوزی و حمام و… هم از گچ درست میشوند.

دامنه كاربرد فرآورده‌های گچی شامل گچ‌های ساختمانی از پیش مخلوط شده‌ای هستند كه به عنوان مواد نازکكاری در اندودكاری دیوارها و سقف‌های داخل ساختمان و همچنین كارهای تزیینی مانند گچبری سقف و دیوارها به كار می‌روند.

انواع گچ ساختمانی

گچ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و شامل موراد زیر است.

  • گچ خاک

این نوع گچ مختص زیر کار بوده که از آن به عنوان لایه اول گچ کاری استفاده می‌شود.

  • گچ میکرونیزه

گچ میکرونیزه به نسبت گچ های معمولی کاربرد بیشتری دارد و برای سفیدکاری دیوار، کشته کشی، قالب گیری، مجسمه سازی، گچ بری های دکوراتیو و تولید گچ پلیمری و ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد.این نوع گچ را برای سفید کاری با مش بالا استفاده می‌کنند.

  • گچ سفید کاری

گچی که برای سفیدکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد گچ روکار است که در مقایسه با انواع دیگر گچ قیمت پایین تری دارد. این گچ رنگ سفید فوق العاده ای دارد و برای پرداخت، نازک کاری و سفیدکاری به کار می رود.از گچ سفید کاری برای لایه نهایی گچ کاری بهره می‌گیرند.

مزایای استفاده از گچ ساختمانی

سبک بودن گچ: وزن واحد حجم گچ بسیار کمتر از سایر مصالح ساختمانی است و وزن ناچیزی را به ساختمان تحمیل می کند.

قیمت مناسب گچ: گچ به دلیل معادن زیادی که در کشور وجود دارد و فرآوری آسان، مصالح ارزانی به حساب می آید.

گیرش سریع: اینکه گیرش سریع یک مزیت است یا عیب جای بحث دارد، اما از این ویژگی در مکان هایی که نیاز به خشک شدن سریع ملات داریم، استفاده می شود.

عایق صوت و حرارت: گچ درصد زیادی از امواج صوتی را جذب می کند و به دلیل ضریب هدایت حرارتی پایین در مقابل سرایت آتش سوزی مقاومت می کند.

شکل پذیری: خمیر گچ آماده شکل پذیری برای طرح های برجسته و نقوش زیبا می باشد.

دیدگاه (1)

  1. گچ پاریس، در گذشته و حال - گچبری رضا پارسایی
    آوریل 11, 2022

    […] برای آشنایی با انواع گچ ها اینجا کلیک […]

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *