به کار بردن رابیتس در گچکاری

فهرست مطالب

به کار بردن رابیتس در گچکاری

قطعا شما هم هنگام رفتن به برخی از ساختمانها و دیدن سقفهای گچبری شده که به شکل بسیارهنری طراحی شده اند روبه رو شده اید و این سوال برایتان پیش آمده که چگونه این طرح های برجسته به راحتی روی سقفها به وجود آمده و ریزش نمی کند؛ علت این استواری و زیبایی نمی تواند استفاده از گچ و سیمان به تنهایی باشد.

دلیل این فرمهای زیبا و استحکام آن را، باید در نوع سازه ای که در ایجاد طرحها استفاده شده جستجو کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

به کار بردن رابیتس در گچکاری
به کار بردن رابیتس در گچکاری

این محصول به ورق فولادی مشبکی گفته می شود که در سقف های کاذب ، گچ کاری و گچ بری، پوشاندن بتن سیمانی و تیرآهن و آرماتور و هزاران مورد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از ورق های گالوانیزه به ضخامت ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ تولید میشود. ورق های گالوانیزه با استفاده از سیم های مفتولی گالوانیزه به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می گردند.

به طور کلی این محصول برای پیوستگی سطوح دیوارها و ایجاد بستری برای نصب تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه فلزی مانع هرگونه ترک خوردگی بر روی دیوارهای ساختمان می شود و تضمین کننده سلامت ساختار ساختمان در سالهای بعدی خواهد بود. سقف کاذب رابیتس از پراستفاده ترین انواع سقف های کاذب است.

این سازه معمولا از نبشی و میلگرد تشکیل شده و رویه آن نیز از تورهای گالوانیزه و گچ می باشد. از این محصول معمولا به عنوان زیرساز در گچ کاری ساختمان استفاده می شود و از مهمترین ویژگی آن می توان به چسبندگی راحت ملاتها به آن اشاره کرد.

ابعاد رابیتس

در واقع استفاده از این سازه باعث می شود که ملات ساختمان به راحتی به آن چسبیده و ترک نخورد. ابعاد این محصول معمولا در محدوده ۲۴۰*۶۰ سانتی متر می باشد. نحوه نامگذاری آن نیز معمولا براساس تعداد ستون و یا براساس وزن محصول می باشد که به اختصار درباره آن توضیحی میدهیم:

هر ورق رابیتس معمولا از تعداد مشخصی ستون تشکیل شده است که در امتداد طول برگ های رابیتس قرار گرفته اند و بر همین اساس هم نام گذاری شده اند. این ستون‌ها  به صورت 9 ستون، 11 ستون و 13 ستون در بازار موجود می باشد که در ایران نوع 13نسبت به دیگر انواع آن دارای کاربرد بیشتری است. معمولا رابیتس‌ 13 ستون، دارای وزن بیشتر و البته کیفیت بهتر نسبت به سایر مدل های موجود است. اگرچه قیمت این نوع رابیتس از 9 و 11 ستون بالاتر میباشد اما در عین حال به ملات کمتری نیاز داشته و در نتیجه هزینه های کمتری به دنبال آن خواهد داشت.

نحوه برآورد قیمت گچبری و  گچبری سقف کلیک کنید.

به کار بردن رابیتس در گچکاری
به کار بردن رابیتس در گچکاری

مراحل اجرایی برای رابیتس بندی

معمولاً از یک روش سه مرحله ای برای اجرای رابیتس استفاده می شود:

قدم اول: نصب و اجرای میلگردهای آویز

تقریباً تمام گچ تخته ها با سیم های فلزی از سقف اصلی آویزان می شوند. این مفتول های فلزی قبل از اجرای سقف کاذب نصب می شوند و از میلگردهای فلزی تشکیل شده اند که می توانند به صورت مشبک و یا به نوارهای موازی و عمود بر هم تقسیم شوند. مواد مش از مش ساخته شده از سیم آهن گالوانیزه استفاده می کنند، در حالی که انواع دیگر از ورق یا میله های فولادی گالوانیزه یا روکش شده استفاده می کنند.

وظیفه اصلی این میلگردها تحمل بار اصلی سقف کاذب است. فاصله بین میلگردها بسیار مهم است و نباید از 60 سانتی متر بیشتر باشد. این فاصله در سقف های سنگین با طرح های خاص حدود 30 سانتی متر است.

مرحله‌ی دوم: نصب توری در  رابیتس

شبکه های رابیتس در مرحله اول برای فعال کردن و پشتیبانی از جریان سریع ملات استفاده می شود. این پایه ها هستند که برای اجرای بهینه و سریع بسیار ضروری هستند. رابیتس یک شبکه نسبتاً بزرگ است که کاربرد خود را در ساخت و ساز گچ، به ویژه قالب های گچی می یابد. در این مرحله توری های رابیتس توسط میلگردها در جای خود ثابت می شوند. ورق های رابیتس شکل معمولاً بر اساس تعداد پله هایی که دارند (9، 11، 13 و 2) تقسیم می شوند. رابیتس از فولاد ساخته شده است تا بتوانید به راحتی آن را جوش دهید. همچنین نباید فراموش کرد که برای جلوگیری از شکم باید از رابیتس با بریج بیشتر و وزن بیشتر استفاده کرد. به جای جوش می توان از سیم های گالوانیزه که به سیم های رابیتس نیز معروف هستند استفاده کرد. سیم رابیتس در مرحله اول به اتصال توری فولادی به زیرسازی کمک می کند.

مرحله‌ی سوم: گچ کاری

مرحله سوم یک رویداد نهایی است که پس از نصب رابیتس انجام می شود. در این نقطه توری فلزی با گچ پر می شود و سطح سفید یکنواختی ایجاد می شود. مراحل گچ کاری معمولا چندین بار تکرار می شود تا لایه گچ به خوبی شبکه رابیتس را بپوشاند و طرح های دلخواه مشتری را ایجاد کند.

به کار بردن رابیتس در گچکاری
به کار بردن رابیتس در گچکاری

رابیتس بندی می تواند خسته کننده و دشوار باشند. باید دقت کنید که اجرای آن به دست افراد غیر حرفه ای و بی تجربه نیفتند، در این صورت نمی توان انتظار داشت که به نتیجه مطلوب برسد.

سقف کاذب رابیتس بندی شده

سازه این سقف عموماً از میلگرد و نبشی بوده و سطح آن از شبکه های گالوانیزه و گچ تشکیل شده است. نام سقف کاذب رابیتس از شبکه های گالوانیزه ای به نام رابیتس گرفته شده است که در ساخت آنها استفاده می شود. نصب و تعمیر این نوع سقف کاذب آسان بوده و از عایق صوتی بالایی برخوردار است. همچنین می توان با استفاده از مواد دیگری مانند گچ گچ یا لنت های پشم سنگ، ظرفیت عایق صدا در قالب های گچی را افزایش داد.

ابتدا شاید بهتر باشد قبل از طراحی سقف یا این نوع عناصر تزئینی ابتدا در مورد اجزای مهم دکوراسیون مانند کابینت تصمیم گیری کنید. البته لازم نیست این طرح آنقدر دقیق باشد که نوع دستگیره کابینت هم مشخص شود. اما شکل و فرم کلی این اجزای اصلی می تواند مهم باشد.

مزایای سقف کاذب رابیتس

  • ضد زنگ بودن: رابیتس به دلیل گالوانیزه بودن دچار زنگ زدگی نخواهد شد. همچنین کیفیت ورق گالوانیزه این محصول نیز بسیار مهم است که در هنگام خرید لازم است به آن توجه نمایید.
  • ایمنی بالا در حوادث آتش سوزی: از دیگر مزایای سقف کاذب رابیتس می توان به ایمنی بالای آن در هنگام آتش سوزی اشاره کرد. زیرا در صورت بروز چنین اتفاقی، گچ چسبیده به رابیتس از آن جدا نمی شود و هرگونه احتمال ریزش به حداقل می رسد.

این مزیت در سقف های یونولیت یا تیرچه مشاهده نمی شود.

  • عدم ایجاد ترک در سقف: امکان ایجاد ترک در این سقف ها بسیار کم می باشد. معمولا گچ سقف در محل تیرها به دلایل مختلفی دچار ترک می گردد. با اجرای این نوع سقف تمامی مشکلات ترک خوردگی سقف برطرف می گردد.
  • ایجاد طرح های مختلف و زیبا: همچنین این سازه امکان ایجاد طرح های زیبا را در سقف متناسب با سلیقه ساکنان فراهم می سازد.

از دیگر مزایای سقف کاذب رابیتس نیز می توان به عدم نیاز به نیروی متخصص برخلاف سقف کاذب کناف و استحکام نسبی، سرعت اجرای مناسب، در دسترس بودن مصالح و اجرای آسان، طرح پذيري بسيار بالا اشاره کرد.

گچبری رضا پارسایی

بررسی معایب رابیتس

-از مهمترین معایب این محصول می توان به وزن سنگین آن اشاره کرد.

-همچنین همان طور که ذکر شد رابیتس بندی نیازمند هزینه اجرای بسیار بالایی می باشد.

-میزان گچ مصرفی آن زیاد است.

-تخریب آن در هنگام باسازی و تغییر دکوراسیون زمان بر خواهد بود.

ویدیو های رابیتس بندی و گچکاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *