پتینه کاری چیست؟

فهرست مطالب

درصورتیکه از افراد خبره در زمینه دکوراسیون داخلی سوال کنید پتینه کاری چیست؟ اولین جوابی که می گیرید، این است که «پتینه یعنی هنر کهنه کردن فضای یک خانه»؛ ولی پتینه کاری به همین‌جا ختم نمی‌شود، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در تاریخ ایران به جای پتینه بیشتر از گچبری اساتید هنرمند ایرانی استفاده‌ می‌شد. البته گچبری را هم می‌توانید شاخه‌ای استادانه از این هنر بدانید. در اصل اجرای پتینه کاری ساختمان از هنرهایی است که مجدداً پس از سال‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی در حال ترند و مد شدن است.

نمونه کلاسیک یا مدرن پتینه کاری؟

با دقت به تصویر ذیل که از آن طراحان در دکوراسیون های مدرن به کار می برند، همان طور که بررسی می کنید پتینه تنها هنر کهنه کاری نمی باشد بلکه با این هنر می توانید بافت های متنوع با توجه به فضای مورد نظر به وجود آورید.

 گچبری رضا پارسای
گچبری رضا پارسای

همانطور که اشاره کردیم، پتینه یک پوشش هنرمندانه است که برای دیوار استفاده می شود، که دارای انواع متفاوتی است. پتینه در حالت کلی روی یک رنگ پس‌زمینه که می‌تواند رنگ روغنی، پلاستیک یا اکریلیک باشد اجرا می‌شوند. این طرح‌ها می‌توانند برجسته یا تخت (فلت) باشند که براساس دکوراسیون داخلی شما باید نوع آن را انتخاب کنید. پتینه کاری را به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می‌کنند که در ادامه این موضوع را بیشتر باز می کنیم.

همه چیز درباره گچبری دیوار کلیک کنید.

پتینه کاری کلاسیک

در انواع کلاسیک، عموما پتینه کاری‌ها جلوه‌ای قدیمی به خانه می‌بخشند. پتینه کاری برجسته که در قدیم بسیار کاربرد داشته، یکی از انواع کلاسیک آن است. در نوع کلاسیک که به پتینه‌ی ورقه طلا معروف است، از خمیر مخصوص پتینه کاری استفاده می‌شود و عموما از رنگ‌های طلایی برای تزئین آن استفاده می‌کنند. در نوعی دیگر از پتینه کلاسیک می‌توان نقش سنگ، آجر یا ترک را روی سطح مورد نظر اجرا کرد.

علت مناسب بودن پتینه کاری برای دکوراسیون داخلی چیست؟

اول از همه اینکه پتینه کاری با تنوع نامحدودی که دارد، شما را از دست رنگ‌های ساده، بی‌روح و تکراری سفید و کرم و استخوانی رها می‌کند. دیگر آن که با استفاده از پتینه کاری می‌توان به راحتی ترک‌ها و موج‌های ایجاد شده روی دیوارهای گچی را پوشاند. سومین مزیت پتینه کاری این است که عمر بالایی دارد و ضد آب است؛ یعنی می‌توانید پتینه را روی دیوار یا روی سقف اجرا کنید و نگران تمیز کردنش هم نباشید.

گچبری بر سقف کلیک کنید.

 گچبری رضا پارسای
گچبری رضا پارسای

پتینه کاری با استفاده از پارچه چگونه انجام میشود ؟

در پتینه کاری با استفاده از پارچه، ابتدا باید یک یا تعدادی پارچه‌ی کهنه پیدا کنید. حالا یکی این پارچه‌ها را بردارید و هرطور که دل‌تان می‌خواهید آن را مچاله کنید. در مرحله‌ی بعد، پارچه‌ی مچاله شده را به رنگ آغشته کنید و با آن روی دیوار ضربه بزنید. علاوه بر ضربه زدن با پارچه می‌توانید آن را به صورت رندوم روی جاهای مختلف دیوار بکشید تا طرح یکتایی را خلق کنید. روش دیگری برای پتینه کاری با استفاده از پارچه وجود دارد که در آن، پارچه به صورت پیچانده شده در رنگ فرو می‌رود و به شکل وردنه روی دیوار حرکت داده می‌شود.

راه راه کردن دیوار چطور انجام میشود ؟

این یکی از روش‌های پرطرفدار پتینه کاری است. برای اینکار باید اول وسط دیوار را پیدا کنید و از وسط به دو طرف نوارهایی هم اندازه ایجاد کنید. سپس نوارها را به وسیله نوارچسب از هم جدا کنید. حالا که خیال‌تان از بابت قاطی نشدن رنگ‌ها راحت شد، نوارها را با رنگ‌های دلخواه رنگ بزنید و سپس نوارها را از دیوار جدا کنید. پیشنهاد ما این است که این کار را برای همه دیوارهای یک اتاق انجام ندهید و آن را فقط روی یکی از دیوارها اجرا کنید. ضمنا انتخاب رنگ‌ها در این روش خیلی مهم است و وجود هماهنگی رنگ‌ها حرف اول را می‌زند.

رنگ‌برداری

از دیگر روش های کهنه کردن دیوار، به کار بردن تکنیک رنگ‌برداری می باشد. کافی است دیواری با رنگ سالم و دست‌نخورده را برگزینید و با یک کاردک تیز رنگ آن را بکنید.هر چقدر فشار کاردک روی دیوار زیاد تر باشد،کیفیت اجرای این تکنیک بیشتر می شود و نتیجه‌ی کار قدیمی تر در نظر می آید.

از این روش بیشتر در دیوار هایی که رنگی ثابت در گذر زمان دارند استفاده می شود، اما می‌توانید روی دیوار تازه رنگ‌خورده تکنیک رنگ‌برداری را به کار بگیرید. در این حالت باید پس از نقاشی عادی و در حالتی که رنگ دیوار هنوز خیس است، تغییرات مدنظر خود را روی آن اعمال کنید. کافی است یک پارچه را با استفاده از آب خیس و سعی کنید با استفاده از آن، رنگ نقاط خاصی از دیوار را ببرید. هنگامی که رنگ قسمت‌هایی از دیوار برداشته شود، نتیجه‌ی دلخواه به دست خواهد آمد و دیوار شما کهنه به نظر خواهد رسید. به غیر از پارچه می‌توان از ابزارهای دیگری مثل برس یا حتی جارو هم برای این کار استفاده کرد.

سخن پایانی

شاید بسیاری از افراد عادی فکر کنند میتوانند در منزل خودشان پتینه کاری کنند ,مشکلی در این مسئله نیست , اما بهتر است بدانید پتینه کاری حرفه ای برای زیباترشدن منزلتان باید توسط یک هنرمند باتجربه در این رشته انجام شود تا مدت ها و سالها هر وقت به آن نگاهی می اندازید به عنوان یک اثر هنری ثبت شده در منزل از آن لذت ببرید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *