گچبری محراب

گچبری محراب

محرابها به علت اینکه برای مشخص کردن جهت قبله و اقامه نماز استفاده میشده است، از قدیم الایام و به علت اعتقادات مذهبی مورد توجه عموم افراد بوده است.

تدریجاً در معماری ایرانی محرابها به یک عنصر اصلی بدل گردیدند.محرابها در هر زمانی به عنوان یک اصل در معماری مذهبی و در مساجد اسلامی به بهترین شیوه تزیین وگچبری می شدند. به این علت دلیل سوالات زیادی در ارتباط با اهمیت این بخش در مساجد مطرح می شود، اهمیت دیگر این بخش  به دلیل مطالعه درباره تزئینات و گچبری موجود در آنها می باشد.

نقش محراب از دیرباز

محرابها چون در مکانهای سرپوشیده از آنها استفاده می شود واز گزند باد و آب در امانند نابود و ویران نمی شدند. به همین خاطر محرابها را می توانیم به عنوان معرف هنر معماری زمان خویش یاد کنیم، هنر گچبری از هنرهای مورد توجه برای تزیین محرابها در گذشته دوران اسلامی بوده است.

گچبری از دیرباز هنر رایج در ایران بوده است. این امر بیشتر مربوط به دوره ساسانی است، در حالی که هنر گچبری زیبایی خود را حفظ کرده و خانه های ایرانیان را امروزه تزئین می کند. سیر تحول محراب های گچبری را می توان در جزئیات آنها مشاهده کرد. در حال حاضر تحقیقات پراکنده ای در مورد سبک گچبری در دوره های مختلف انجام شده است.

همچنین برای آموزش این هنر کهن با رویکردهای معاصر،آموزش گچکاری و گچبری را در سراسر تهران برگزار می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر با این شماره 09121675601 تماس بگیرید.

 گچبری های محراب مسجد نایین

آثاری که در گچبری محراب مسجد نایین وجود دارد نشان دهنده این است که هنرمندان از قرن سوم هجری به تزیین محراب توجه ویژه ای می کردند دراین مسجد نقشهای گثیر اظلاع هشت ظلعی،شکلهای هندسی ساده وگلها با طرح های متفاوتی به کاربرده می شده است، که گچبری های عمیق کنده شده مسجد نایین اینگونه نشان می دهد.

که گچبری آن به دوره ایی که گچبری اولین قدمهای خود را برمی داشته بر می گردد، زیباترین وپیچیده ترین نوع گچبری ها متعلق به دوران سلجوقیان می باشد در این دوره با استفاده از کتیبه هایی که نقشهای پر کار در آنها استفاده میشد، اطراف محراب را توسط آنها می پوشاندند،در قسمت بالای محراب ونزدیک به طاق حاشیه های گچبری احاطه شده بود ودر بخشهای بالا گچبریهایی با نقشهای بزرگتر ودرشت تر کار میشده است.طرحهای گچبری اطراف طاق به صورت نقوش اسلامی،نقشهای مو و تاک،برگ هایی که سوراخ شده وشکل لانه زنبور بودند.اجرا می شدند

مسجد نائین

گچبری محراب گنبد علویان

گچبریهایی که پیشتر در گنبد علویان انجام میشده است، از نظر اجرای طرح ها  ومهارت واستادی،زیبایی وجزییات نقشها از شاهکارهای آن زمان به حساب می آمده است،نقشهای گچبری محراب گنبد علویان با عالیترین نقشه قالی برابری می شده است.دو پروفسور مینورسکی،پوپ محراب گنبد علویان همدان را مربوط به دوره سلجوقیان می دانسته اند.

از دیگر زیبایهای که این محراب داشت حاشیه های مزین خط کوفی دور طاق که محراب درآن قرار داشته می باشد. کتیبه های کوفی در بیشتر مساجد اسلامی دیده می شود،از شاهکارهای گچبری کتیبه کوفی می توان به حاشیه کوفی مدرسه حیدریه در شهر قزوین اشاره داشت. در مسجد جامع ساوه نیز آثاری از تزئینات گچبری مرتبط به دوره صفوی به چشم میخورد که متعلق به زمان شاه اسمعیل صفوی است.

گچبری محراب گنبد علویان

گچبری محراب مسجد ساوه

در میدان ساوه مسجد دیگری نیز وجود دارد که درآن نیز گچبریهای انجام و اجرا شده است.اما گچبری محراب مسجد میدان ساوه به زیبایی وپرکاری گچبری مسجد جامع ساوه نمی باشد، اما کتیبه های کوفی ونسخ را روی آن تزیین و پیاده سازی کرده اند.

و بخاطر همین کتیبه ها محراب معروفی شده است. محرابها با توجه به روایات تاریخی به علت مشخص کردن حد میانی دیوار ها که در آن امام جماعت در مرکز نمازگذارها قرار می گرفت وبرای مشخص کردن جهت قبله می باشد.

روش های ساخت محراب

در مسجدها انواع مختلفی از روش های گچبری استفاده و به کار برده میشد، که دارای پیچیدگی های متفاوتی نیز بوده است. این روش‌ها شامل روش‌های قالب‌گیری عمیق، کنده کاری و برجسته‌سازی است. بسیاری از بخش‌های این بنا این تکنیک‌ها را نشان می‌دهد، زیرا تاریخچه زیادی را در مورد آن دوران نشان می‌دهد.

گچبری محراب مسجد عتیق در اصفهان

مسجد عتیق اصفهان (مسجد جامع) دارای قدمتی هزار ساله می باشد.این مسجد در ابتدا در قرن یازدهم ساخته شد. آن را با سادگی خود متمایز می کند و با زیبایی طبیعی محیط اطراف خود ترکیب می شود. در مسجد جامع اصفهان آثار هنری مختلفی از جمله کاشی‌کاری‌ها و خوشنویسی‌های بسیاری وجود دارد که متاثر از بزرگان دین است. شما می توانید زیارت مسجد قدیمی امام حسین را ببینید که به واسطه آن به «مسجد شاه» معروف شد.

شاخص ترین گچبری در ایران، گچ بری محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان است. گچ بری این حرم باشکوه مربوط به دوره ایلخانی و شاهنشاهی محمد خدابنده الجایتو والی اصفهان و بانی این حرم در دهه سوم قرن یازدهم هجری قمری است.

گچبری محراب مسجد عتیق در اصفهان

گچبری محراب در چه مگانهایی انجام میشود؟

در لابی های کلاسیک،در رستورانها برای زیبایی وجذب مشتری،کافی شاب ها،در مکام وفضاهای تجاری گروه گچبری مدرن بعد از تماس شماکارشناسان خود را جهت بازدید،ارایه مشاوره،اندازه گیری فضای پروزه اعزام می کند.برای طراحی واجرای هر نوع گچبری با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در :

1 دیدگاه دربارهٔ «گچبری محراب»

دیدگاهتان را بنویسید