گچ بری

گچ بری

ما در اینجا توضیح کلی از گچ بری میدهیم تا شما با مفهوم گچ بری آشنا شوید.

گچ بری به فرایند کندکاری، برش و نقش زدن بر روی گچ برای تزئیینات که از ابزار گوناگونی استفاده میشود گفته میشود. گچبری را میتوان دستی یا با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن اجرا کرد. در گذشته گچ برهای ماهر کنده کاری ها و طرح های خود را بر روی گچ بصورت دستی انجام می دادند. امروزه نیز از این روش استفاده میشود اما در اکثر مواقع برای آسانی و سرفه جویی زمان از گچبری های پیش ساخته استفاده میکنند.

گچبری رضا پارسایی

گچبری پیش ساخته چیست؟

منظور از گچبری پیش ساخته نوعی از گچبری آماده است که جنس آن ها از فوم فشرده شده می باشد. قطعات از پیش قالب بندی شده وسپس در محل مورد نظر توسط چسب های مخصوص و قوی نصب میشود. در این نوع گچبری تنوع مدل و طرح بسیار بالا است که با استقبال فراوانی از سوی مشتریان به دلیل زمانبری کم رو به رو شده است. این نوع گچبری مزایا و معایبی دارد که به شما توضیح میدهیم.

مزایا

سرعت بالا در نصب

استحکام زیاد

ضد کپک و گرد و غبار

نصب آسان

قیمت مناسب تر

تنوع بالا در مدل

قابل بازسازی کرد

امکان نصب برروی همه نوع سطوح

سبک بودن

رنگ پذیری بالا

جابجایی آسان

عایق صوتی

معایب

این نوع گچبری را بهتر است در مکانهایی که رطوبت دارد مانند حمام و سرویس بهداشتی نصب نکنید زیرا با گذشت زمان ظاهری نامناسب به آن می دهد. همچنین زنگ زدگی در فلزات در محیط هایی با رطوبت بالا ایجاد میکند.

گچبری در فضای ساختمان انواعی دارد:

 

طرح هایی که زمینه ای و سطحی هستند: این نوع گچبری بر روی دیوار و سقف قابل اجرا است. با اجرای این شیوه میتوانید قابهای گچی را بر روی دیوارهای گچی بسازید که زیبایی منحصر به فردی دارند. طرح تذهیب ، مقرنس و اقسام گل های ریز و درشت، به همراه طرح های درخواستی با سلیقه مشتری، درطرح های زمینه ای را نیز میتوان اجرا کرد.

 طرح هایی که حاشیه ای هستند:این شیوه گچبری اغلب در کناره و حاشیه ی سقف، گوشه های راه پله و راهرو، همه ی کنج ها نصب میشود و بر زیبا شدن بنا کمک میکند.

طرح های خاص:این نوع گچبری بصورت تکی برای مکانهای ویژه سفارش داده میشود. اغلب کار به صورت مجزا آماده و بر روی سازه نصب میشود. بهترین مکانهای استفاده از این نوع طرح ها: سر در، دیوار بالای شومینه، سرقاب و روی ستون ها است. تنوع این طرح های خاص بسیار بالا است و بیشتر مواقع بر روی سقف ساختمان های لوکس اجرا میشود.

 

گچبری دارای سبکهای مختلفی است که برای اطلاع بیشتر بر روی قسمت آبی کلیک کنید و مطالب جدیدی را بخوانید.

گچبری مدرن

گچبری کلاسیک

گچبری سنتی

 

گچبری رضا پارسایی
گچبری رضا پارسایی
گچبری رضا پارسایی
گچبری رضا پارسایی

8 دیدگاه دربارهٔ «گچ بری»

دیدگاهتان را بنویسید

گچ بری

گروه گچکاری و گچبری رضا پارسایی در تهران طراحی و اجرای گچبری های کلاسیک مدرن و سنتی و ابزار های برشی بر روی دیوار و سقف داخلی منازل بروز ترین مدل ها و سبک های طراحی و گچبری دستی قاب بندی دیوار و ستون های گچبری .
گچ بری طرحهادرروی سقف
برای زیبایی سقف ها روی سقف را با خط های عمق دار جاسازمی کند این خط ها به شکل های مختلف می تواند باشد
طریق عمل :پس از اینکه گچکاری اول به پایان رسید و گچ خودگیری خودرا انجام داد روی ان را به ضخامت یک سانتی متر گچ اماده می کشند(چون گچ اماده دیر تر خودگیری خود را انجام میدهد)وروی انرا با شمشه های مختلف به فرم های دلخواه روی سقف خط کشی نموده و با قلم گچکاری داخل گچ را عمق میدهند.

گچبری چیست .

گچبری نقشهای برجسته از جنس گچ است که در مرحل اول با استفاده از طراحی مدل مورد نظر برروی مشماء وسوزن زدن ان شروع میشود و بر روی دیوار و سقف گرده کوبی میشود و بالوازم گچبری تراشیده می شود تا به فرم مورد نظر رسیده و در پایان سومباده نرمی روی ان کشیده میشود و برای مراحل نقاشی و پتینه کاری اماده میشود که این سبک گچبری بسیار زیبا و دلنشین است برای تزئینات داخلی ساختمان بیار کار امد و مهم است و سبک های مخطلفی دارد

انواع سبک هارا در اینجا بیان مینمایم

گچبری کلاسیک

گچبری مدرن

گچبری سطنتی

گچبری چدنی

گچبری اسلیمی

گچبریگل و بوته

استا گچبر رضا پارسایی در تهران .

      

معمار،اخلاق وتعلیم

تحولاتی که بعد ظهور دوران جدید انجامید ،با دگرگونی اساسی در بینش و منش و نحوه ی زندگی انسانها همراه بود.این دگرگونی ها بر معماری و گچ بری دستی نیز/ف مانند سای اشخاص و هنر ها،تاثیر گذاشت. معمار گچ بر با طراحی فضای معماری به استفاده کنندگان از ان فضا امر می کند که از کجا و کدام سبک از گچ بری وارد فضا شوند،از کدام طراحی و اجرای هنر گچ بری در چه ابعاد و تناسبات فضایی قرار گیرندو…پس معمار ظرف زندگی انسان را طراحی می کند.بنابر این ،شاید بتوان گفت که،تاثیر تحولات در معماران که مستقیما در عمل هنرشان نیز نمایان می گردد،در زندگی افراد جامه عمیق ترخواهد بود.تلاش در شناسایی تفاوتهای معماری و گچ بری دستی و معماری جدید و قدیم،می توتند دردست یابی به نگاهی واقع بینانه به تاریخ معماری و گچ بری مفید باشد.از خطاهای مطلالعه ی تاریخ معماری،مانند گچ بری کلاسیک در هر حوزه ی دیگر، این است که مطالعه کننده،بدون توجه به تفاوتهای عالم قدیم و جدید،تاریخ معماری و گچ بری را با شبیه سازی به عالم معماری دوره ای که در ان به سرمی برد،برسی کند.نظر و عمل معمار گچ بر در فرهنگ گذشته ی ما،به رغم غنایی که داشته،متکی بر فرهنگ شفاهی بده و کمتر متنی از ان بجا مانده است.از اثار مکتوب بسیاراندک در زمینه ی ویژگیهای اخلاقی و علمی معماران چنین بر می اید که :
الف}در عالم قدیم تربیت اخلاقی و حرفه ای گچ بر امری واحد بود.تربیت اخلاقی در حین تربیت حرفه ای صورت می پذیرفت. لذا شرایط ورود به پیشه گچ بری و معماری پیشه و حرفه اراستگی،ادب واهلیت یافتن ومزیت به اخلاق الهی شدن، بوده است.
ب}در پرتو تهذیب نفس،معمار و گچبرگمنام و ناشناس می ماند. وی هنر خودراوسیله ای برای مطرح کردن خود نمی دانست. از استادعلی اکبر اصفهانی،معمار بزرگ ایران که مسجد امام اصفهان را ساخته،در همه ی متون دوره ی صفوی فقط چند سطر یافت می شود.ان هم از این بابت که ائ از سر تفنن جند بیتی هم شهر سروده است.بعد ها که کمکم نوشتن نام معمار بر کتیبه های بنا ها مرسوم گردید،معماران و گچبران پیش ازنام خود اوصافی چون الحقیر،الذلیل،العبد،محتاج دعا و..می اوردند.

 

گچ بری

از گذشته های دور،گچ بری به صورت کنده کاری و برجسته کاری ازاجرای مهم تزیینات معماری بخصوص در کاخ هابوده است.در بعضی مواقع از گچ بری و نقاشی در کنار هم استفاده می کردند.دقیقا معلوم نیست این هنر در کجا آغاز شده است.دیوار های بناهای ساسانی که اغلب لاشه سنگ و برخی آجر بود،گچ کاری ضخیمی داشته است.گچ به دلیل شکل پذیری فراوانش مورد توجه هنرمندان ایرای بوده است.مزیت گچ بری ایرانی در وهله اول طراحی آن است.از اوایل دوران اسلامی گچ بری،در ادامه هنرمندی معماران ساسانی تکامل زیادی بود.ولی از اواسط سده یپنجم هجری ظاهرا گچ بری به طورموقت جای خود را به آجرکاری داد.ایندر حالی استکه،حتی با اوج گرفتن آجرکاری،بازهم گچ بریهای بی نظیری در تزیین بناهای اسلامی در جاهای مختلف دیده می شود.به عنوان نمونه درسراسر داخل بنای گنبد علویان مریوط به سده ی ششم هجری،با گچ بری های برجسته پوشیده شده است.نمونه بارز دیگر از هنر گچ بری دسیتی در محراب الجایتودر مسجد جامع اصفهان می باشد.

بهترین طراحی ودکوراسیون داخلی منزل و بازسازی وگچبری دستی ساختمان به سبک کلاسیک یا مدرن نمونه

چگونه میتوتن تشخیص داد که کدام سبک از طراحی و گچبری دستی در دکوراسیون داخلی برای خانه مناسب تراست؟

باید از پروژه بازدید کرد و متراژوارتفاع سقف و دیوارها را در نظر گرفت و با کمی فکر و اندیشه طراحی اولیه را به دست اورد و سلیقه کارفرما را نیز باید در نظر گرفت با هم به یک تواهم رسید و ادامه کار.

بهترین نوع طراحی و نورپردازی در دکوراسیون منزل کدام است؟

بهترین نوع نورپردازی در طراحی سقف پذیرایی اجرای رابیتس بندی و نورمخفی است که با طراحی اولیه به دست می اید البته بستگی به سبک بازسازی دارد مدرن یا کلاسیک .

انجام هر پروژه ی طراحی و گچبری دستی کلاسیک منزل چقدر زمان مبرد؟

زمان بندی بستگی به متراژ کار و عمل کرد گچبری دارد. و میزان گچبری که قرا است اجراع شود شلوغ باشد و یا خیلی ساده کار شود.

برای اجرای سبک گچ بری کلاسیک در منزل باید به چه مواردی توجه داشت؟

برای سبک گچبری کلاسیک باید به ارتفاع سقف ومتراژ منزل توجه کرد چونکه در سقف های بلند گچبری کلاسیک بسیار زیباتر و جلابخش تر نمایان می شوند.


گچبری دستی یکی از هنر های زیبای معماری در ایران است که سالیان دراز قدمت دارد و هنوز هم طرفداران خود را دارد امروزه در بسیاری ار شهر های ایران از گچبری دستی برای زیبایی خانه و اپارتمان ها استفاده میشود

اجرای گچبری دستی و پتینه کاری

اجرای سینی کنج و ابزار هاری دستی

گچبری ابزار کاری و پتینه کاری در تهران.عکس سمت چپ اجرای بیضی و گچبری داخل ان که کار دست میباشد.

مطالبی راجب گچ بری دستی گچبری دستی نوعی معماری داخلی است که توسط استادان گچبر طراحی و به اجرا درمی اید و نمای داخلی ساختمان را زیباو هنری نشان می دهد

طراحی و اجرای گچبری دستی نقش بسیار زیادی در تزیینات خانه دارد و قدمتی دیریینه در ایران


هنر گچ بری دستی در دوره ی سلجوقی

هنر گچ بری دستی در انواع خط کوفی همراه با طراحی ونقوش اسلیمی کلاسیک و سلطنتی روندتحویل این هنر در دوره ی سلجوقیان مورد توجه در طراحی های داخلی ونما سازی های داخلی بوده است.از میان اثار این دوره می توان به طراحی وگچبری های مسجد اردستان با خط بسیار زیبای کوفی مزهور و بخصوص مسجد گنبد علویان در شهر همدان که به واقع دنیایی از طراحی و گچبری های دستی بسیار زیبا و کسترده ای در ان اشکال گونا گون گچ بری و طراحی خط و نقوش گچبری دستی این هنر تزیئنات داخلی جمع شده است.اشاره کرد.

هنر گچبری در دوره ایلخانی

در دوره ایلخانی روند هنر گچ بری دستی به سرحد کمال ومطلوب خود رسید.به وجود آمدن محراب های گسترده تا انواع خط ها و طراحی های گچبری  در خط کوفی و خط های سلطانی،دیوارنی،رقعی،و به کارگیری انواع گره هندسی با طراحی و نقوش اسلیمی توماری و اسلیمی ماری در لابلای کتیبه های گچ بری دست و خط با گل و برگ های با هنر گچ بری دستی پهن گود و برجسته،عظمت و زیبایی شگرفی های بسیار فراوانی در آثار ایران و گچبری دستی در آن به وجود آورد شده است.از میان آثار طراحی وگچبری های به جامانده از این دوران می توان به کتیبه های گچبری و خطاطی در مساجد و ارامگاه های ان دروان که توسط گچبران و اساتیت هنر مندآن زمان طراحی و به اجرا درامده اشاره داشت.

هنرگچبری دوره تیموری در ایران

در دوره تیموری عصری جدیداز به وجود امدن گچبری دستی ،رسمی بندی و کاربندی هایی ازقالب های گچیو گچبری های و طراحی کلاسیک دستی ارزشمندی به تحول رسیدند هنر گچ بری در ایران از نقوش گوناگونی بخصوص اسلیمی و انواع گچ بری های دست از جمله خطهای گوناگون می باشد.به طورکلی در هنر گچ بری دستی این دوره از هنر های دیگر چون هفت قلم خط از انواع کوفی به نام های (کوفی شجره،کوفی مزهر،کوفی گره دار،کوفی تصویری،کوفی پیر اموزو تعدادی دیگر کوفی گچ بری در اثار راردوار اسلامی ایران نهایت استفاده شده است.همچنین خطهای (تعلیق،محقق،نسح،ثلث،رقاع،ونستعلیق)با هنر طراحی وگچبری دستی به انواع فراوانی و مواردی از شاخه های این خط ها یخصوص خط مغطی در هنر گچبری اثار ایران بهره فراوانی گرفته شده است.از آثار فراوانی از گچبری دستی در این دوره می توان به مقرنس بندی های گچی و گچبری سردر مسجد ها و مدرسه های خواف و خط های بسیار جالب گچبری ومقرنس های بسیار جالب و دیدنی در تاریخ ایران اشارکد.

گچبری ساده
هنر گچبری دوره صفوی درایران

در دوره صفویه هنر گچبری دستی کلاسیک،از روش های خاصی استفاده شده است.به طور که زیباترین طراحی ها،گچبری ومقرنسبندی هایگچی با عناصر گوناگون بخصوص گچبری ومقرنس بندی های طاس و نیم طاس طراحی نقوش همراه گل و گیاه با انواع گچ بری و تیغه های گچی دالبری زینت بخش کاخ های شاهی به بهترین شکل ممکن طراحی و گچبری دستی اجراع گردییده است.در این میان می توان به پدیده های ارزشمند گچ بری و مقرنس قطارو کاربندی هاو یزدی بندی های گچبری دستی ی بسیار زیبا وشگرف کاخ هشت بهشت،و سردر بازارقیصریه در اصفهان بخصوص دالبر های تیغه طراحی منقوش از ظروف گوناگون همچون تنگ و از ان سو مقرنس بندی های طاسدار و گچ بری دستی در تالار های شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو ،و خط طراحی و گچبری کلاسیک ،ثلث بسیار ارزشمند در صقه دوش مسجد جامع اصفهان و بسیاری دیگر نام برد.

هنر گچبری دوره زندی در ایران

{هنر طراحی و گچ بری کلاسیکدستی}در دوره زندیان هنر افرینی های فراوان و ارزشمندی از اجمله {طراحی و گچ بری }و مقرنس بندی گچی،ترنج اندازی همراه با گل و گیاه{طراحی و نقوش}.بدیع در اثار شهر هایی چون شیراز و بخصوص درعمارت کلاه فرنگی،مقبره اولیه خان زند(وکیل الرعایا)که امروزه به انوان موزه پارسی می باشد به وجود امد.

گچبری{{ داخلی تزئنات داخلی }}هستند.که از قدیم بوده و هنوز هم طرفداران خودرا دارد. و برای زیبا سازی داخای ساختمان از این (گچبری های دستی و مدرن )استفاده می شود .و برای دیوار های پذیرای نیز از قاب بندی و ابزار های شیک و به روز بروی دیوار کار میشود. در سقف های و کنج سقف ها از تاج ،و متیف های {کلاسیک} و برش کاری شده استفاده می شود. سینی کنج ،نویی (گچبری) است که در کنج پزیرایی و اتاق ها استفاده می شود.( گچبری دستی )هنری زیبا وقدیمی بوده که ایرانیان از ان بسیار زیاد استفاده می کند. برای زیبا سازی منزل و هتل و رستوارن ها به کار میرود .

هنر گچ بری دوره قاجار در ایران

(گچبری دستی سقفی باطراحی)قالی ایرانی در خانه بروجردی ها در شهر کاشان.

هنر (گچبری و طراحی سقف پذیرایی)در دوره قاجار رونق فوق العاده ای به خود گرفت،به علت مسافرت های زیاد شاهان ان زمان،قاجار به فرنگ از این هنر زیبای (گچ بری و طراحی داخلی)اروپا تقلید هایی درکاخ های شاهی بخصوص در سرستون سازیهای ،گلویی سازی و بازسازی های( سقف پذیرایی در کاخ هایی)چون گلستان وعشرت ابادو پاره ای دیگر از این هنر حودا پیروی گردید.اما به طور قاتع می توان گفت. که این تقلید از( هنر گچ بری دستی )هرگز نتوانست جای (هنر طراحی و گچبری )و نقوش بسیار پر هنر  اصیل ایران،را بخصوص (طراحی و نقوش های اسلیمی)ختایی و گل و گیاه را که نشات گرفته از سرپنجه هنرمندان (گچبرایران زمین)می باشد. را در (هنر گچبری طراحی ودستی)بنا های ایران زمین را بگیرد.البته در این برهه از زمان در ایران (هنر گچ بری )خلاقیت های و نوآوری های بسیار بزرگ و چشمگیری از طرف (هنرمندان گچبر در اثار).وابنیه و به خصوص منازل مسکونی(سنتی وسلطنتی)بیرونی و اندرونیی ایران پدیدار گشت.که به واقع هریک از این اثار (گچ بری دستی)به جای مانده خود تابلوهایی بسیار نفیس وپرارزش از (هنر گچ بری)بافلسفه وخرد و فرهنگ(هنرمندان ایران) است.از میان اثار فراوانی از (هنر های گچبری) این دوره می توان به (طراحی و گچبری کلاسیک دستی ).جالب (کاخ ارم )ونارنجستان قوامدر شیراز و مقرنس بندی های اونگ گچی همراه با (طراحی و گچ بری)های خانه طبا طبایی و بروجردی های کاشان وخانه شهریار شاعر بزرک معاصر در بخشی یانه شهرستان بوشهر همراه با نواوری و( طراحی )های شگرف در بناهای (تاریخی ایران )یاد کرد.و بسیاری از بنا ها و اثار،دیگر ایران یاد و نام برد.

اجرای قابندی دیوار و ابزار کاری ان

{گچ بری}

هنر (گچبری و طراحی)یکی از هنر های زیبا و وابسته به (معماری داخلی ساختمان)است.که در هرمکان،منطقه و هردوره ای در تاریخ ایران،شکلها وشیوه های مخصوص به خود را داشته است.همان طور که از نام این هنر زیبا و دل نشین این سبک از (معماری گچبری دستی و سنتی) پیداست،مصالح اصلی به کار رفته دراین (هنر گچ بری دستی )گچ می باشد.درایران نیز(گچبری دستی و سنتی)در دوره های مختلف تاریخی همراه با تفاوت هایی بوده است.گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل پزیری،و چسبندگی،رنگ مطلوب،کاربردی آسان،فراوانی و ارزانی کاربردیریاددر (هنر تزئینی) در (طراحی و گچبری)های دستی و سنتی در ایران دارد.

عکس بالا اجرای سینی گنج و ابزارکاری دستی میباشد

بنا گچبر در تهران.گچبری های دستی و سنتی .

اجرای سینی کنج در سقف پزیرایی و ابزار های دور ان


اجرای قابندی دیوار و گل داخل قاب

اجرای قابندی و ابزارکاری روی دیوار و سقف

اجرای دایره در سقف و گچبری دستی


گچبری دستی سرقاب

طراحی و گچبری ستون و قاب داخل ان و گچبری های سرقاب

گچبری دستی کلاسیک و قابندی دیوار

طرحی و اجرای گچبری دستی روی ستون.


تزینات گچبری دستی برروی بنجره

عکس گچبری دستی کلاسیک و قابندی دیوارها سالن پذیرایی.

نمونه عکس طراحی و اجرای گچبری دستی سقف پذیرایی

عکس متیف گچبری در سقف .

طراحی بالای بنجره .

اجرای  سینی کنج ،گچبری دستی در کنج سقف پذیرایی.در تهران.


تزینات گچبری دستی بر روی ستون داخل پذیرایی در بانه.


عکس گچبری دستی سقف در تهران.

تصاویر گچبری دستی در سقف پذیرایی.درتهران.


نمونه عکس گچبری کنده روی دیوار در تهران.

نمونه تصاویر گچبری سرقاب بر روی دیوار درتهران.

نمونه گچبری های دستی و سنتی استاد پارسایی.

روشهای اجرای تزیینات در معماری
معماری ایران زمینه یپرورش شکل گیری تکامل هنر هاو فنونبسیاری را فراهم نمود.هرکدام از این فنون به کونه ای معماری ایران را اراسته اند و معماران توانسته اند به یاری انها به اهداف نتعالی معمارانه ای خوددست یابند در این معماری هیچ کاری صرفا به خاطر تزیین انجام نمی پذیرفت.بلکه در پس هر عنصر تزیینی دلیلی فنی کاربردی و یامتعالی وجود داشت.در ادامه چند نمونه از روشهای اجرای تزیینات به اختصار توضیح داده خواهد شد.
1-کاشی کاری
اولین نمونه های اجر های لعاب دار چغازنبیل دیده شده است.استفاده از کاشی از زمان ساسانیان رواج داشته و در دوران اسلامی این هنر به اوج خود رسیده است.در میان هنر های و فنون کاشی کاری هنر ممتازی است.که گوناگونی و تنوعبسیاری دارد این تنوع در قالب پنج گروه بزرگ کاشی کاری می باشد.که عبارتند از کاشی تراشیه(معرق)،کاشی در هم(معقلی)،کاشی زیررنگی،کاشی هفت رنگی و کاشی کاری با کاشی نره.در اینجا شرح کوتاهی از چند متداول تر ان را می اوریم.1_کاشی معرق،کاشی کاری به شیوه معرق اندکی پس از رواج کاشی یکرنگدر معماری ایران مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع کاشی کاری قتعات ریز کاشی را به شکل ها و رنگ هاید مخطلف مطابق طرح و نقشه بریده شده را کنار هم می چینند .این نوع از کاشی کاری در ابتدا رد کنار قطعات گچ بری بکار می رفت.اوج هنر کاشی کاری معرق متعلق به اواخر دوره ایلخانی ،دوره تیموری و صفوی می باشد.بناهایی چون مسجد شیخ لطف الاه مسجد امام جمعه اصفهان و مدرسه چهارباغ از شاهکار های این سبک کاشی کاری می باشد .

معماران گچبر در تهران .گچبری کلاسیک دستی.

عکس سینی کنج ،گچبری کلاسیک دستی .

نمای داخلی سقف پذیرایی با نورمخفی و گچبری های کلاسیک دستی.

نمونه سینی کنج گچبری دستی کلاسیک.سقف پذیرایی .

نمونه گچبری سقف پدیرایی عکس بالا.

طراحی و اجرا گچبری ،دستی سقف پدیرایی.



گچ بری گیاهی
انسان از ابتدا ادراک مبهم ولی اساسی خوداز جهان خارج را با گچ بری و اشکال تزیینی بیان نمود. نقش مایه های برگرفته از تاک انگور ،گل سرخ،نیلوفر ابی،گل انار،و….وپیچش انها در هنر طراحی و کچ بری دوران اسلامی نقطه ی اغازی برمجموعه ای از اشکال با معنا شد.که ان را اسلیمی گویند نقش یک ساقه تاک روی سطوح نمابخش می شدو شاخ و برگ می گرفت و طرح های زیباو پیاپی از برگ هاپیدا می کرد.این حرکت بی انتها و موزون که با تکرار یک جفت قرینه از برگ هاو خطوط منحنی صورت می گرفت،طرای و گچبری متوازن را پدید می اورد.اگرچه شکل ظاهری گچ بر گیاهی مفصل و پیچیده است ولی از وضوح کامل برخوردار می باشد .

عکس گچبری سقف پدیرایی،با طراحی و اجرا سینی کنج وحصیری.

تصاویر گچبری دستی سقف پذیرایی طراحی و اجرای داخلی .


طراحی گچبری
طراحی گچبری در هنر ایرانی تنها مایه لذت چشم یا ذهن نبوده بلکه مفهومی بسیار عمیق داشته است.غربیان تحریم شمایل کشی وترسیم اندام انسان ،حیوانو یا ساخت مجسمه هایی از انها را باعث رواج طراحی وگچبری هندسی و گیاهیدر هنر های اسلامی می دانند در صورتی که حتی اگر این تحریم هم صورت نمی پذیرفت،هنرمندان به دلیل همخوانی با مبانی نظراسلام از طراحی و گچبری هندسی بهر می برند .در اسلام علم هندسه در هنر گچبری بکار گرفته شد، و درغیاب اندازه های و ابزار امروزی از دایره به عنوان پایه ای برای تکثیر طراحی و گچبری و جلوه های گوناگون تو در تو ان که نمادی از کثرت از واحد در عالم می باشد،استفاده شده یکی از رایج ترین طراحی و گچبری در معماری اسلامی ستاره است که تنوع بیشماری دارد و شش،هشت تا شانزده پررا در بر می گیرد و در هر ماده،اندازه و نوع از گچ دیوار های ارسی گرفته تا قاب های گچبری روی دیوارها و گچبری سقف مورد استفاده قرار گرفته است.طراحی و گچبری در هنرو معماری ایرانی بیان کننده ی اصول بصری تکرار قرینه کی سقف و زایش مداوم بوده است.
جهت دیدن نمونه کارهای بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.
http://www.reza-parsaei.com