اهمیت دکوراسیون داخلی و تأثیر گچبری در آن

دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

نظم و زیبایی خانه دو عاملی هستند که باعث می‌شوند خانه شما محیطی دلنشین و آرامش‌بخش داشته باشد. این دو عامل همچنین از مهم‌ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. یک طراح داخلی باید بتواند به‌طوری‌که نظم محیط را حفظ شود، زیبایی آن را افزایش دهد. یکی از زیباترین اقداماتی که در طراحی داخلی می‌توان انجام داد، گچبری منازل است. در اجرای گچبری، بخش‌هایی از خانه که کاربرد چندانی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین جهت است که استفاده از این هنر می‌تواند ظاهری منحصربه‌فرد به خانه شما ببخشد. دیوار و سقف دو نمونه از مهم‌ترین محل‌ها برای اجرای گچبری هستند. وقتی تغییر دکوراسیون این قسمت‌ها به شکل اصولی انجام شود، درعین‌حال که زیبایی خانه شما دوچندان می‌شود، نظم آن نیز برقرار خواهد شد.

طراحی مغازه طلا فروشی

گچبری در دکوراسیون داخلی

گچبری یکی از هنرهای قدیمی و بااصالتی است که از گذشته تاکنون در معماری کاخ‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گرفته است. انجام گچبری به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر یک از آن‌ها زیبایی خاصی دارند. طراح داخلی باید روش گچبری را متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما انتخاب کند. گچبری به روش معرق یا تراش، گچبری هشته یا برهشته، گچبری تخمه بری یا تخمه کن، گچبری لایه‌ای، گچبری به روش کشته بری و گچبری به روش مشبک از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های گچبری هستند. هنر گچبری مانند هر هنر دیگری در گذر زمان دچار تحولاتی شده و امروزه ظاهری مدرن پیدا کرده است. البته طرح‌های مجلل و سنتی هنوز جایگاه خاصی در میان مردم و خانه‌هایی با سبک کلاسیک دارند.

تأثیر سقف بر دکوراسیون داخلی

معمولاً تمرکز طراحی دکوراسیون داخلی بر استفاده از رنگ‌های مناسب و چیدمان صحیح لوازم خانه است. اغلب افراد، تنها وسیله تزئین سقف را، لوستر و انواع لامپ می‌دانند. به همین جهت کمتر کسی از گچبری سقف در منزل خود استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو این هنر به‌نوعی یک آیتم یونیک محسوب می‌شود. با استفاده از گچبری سقف می‌توانید طرح‌های بسیار جالبی را در خانه خود پیاده‌سازی کنید.

طراحی مغازه طلا فروشی

در هنگام اجرا باید توجه ویژه‌ای به ارتفاع سقف داشته باشید تا متناسب با آن باشد. اجرای طرح‌های شلوغ در سقف‌های کوتاه و در کنار دکوراسیون شلوغ، می‌تواند ظاهری نامنظم و پیچیده را در خانه شما ایجاد کند. به بیانی دیگر، نمی‌توان یک نسخه کلی برای گچبری همه سقف‌ها پیچید؛ بلکه هر خانه باتوجه‌به دکوراسیون داخلی که دارد، بستری برای طرح‌های مخصوص به خود است.

گچبری دیوار

دیوارها، قسمت زیادی از خانه را تشکیل می‌دهند و زیباسازی آن تقریباً کار سختی است. استفاده از قاب‌ها می‌تواند بخش کوچکی از دیوار را بپوشاند اما استفاده بیش از حد از قاب‌ها نیز می‌تواند به زیبایی خانه لطمه وارد کند. به‌طورکلی در طراحی دکوراسیون داخلی گزینه‌های زیادی برای تزئین دیوار وجود ندارد. یکی از رایج‌ترین کارهایی که اغلب مردم برای تزئین دیوارهای منزل خود انجام می‌دهند، استفاده از کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری‌ها با طرح‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند که به‌راحتی می‌توانید طرح و رنگی مناسب را باتوجه‌به دکوراسیون داخلی منزل خود انتخاب کنید.

طراح داخلی

مشکل اساسی که در استفاده از کاغذ دیواری وجود دارد، عمر و دوام پایین آن است. همچنین معمولاً پس از گذشت زمانی، طرح کاغذ دیواری برای شما تکراری می‌شود. این دو مورد باعث می‌شوند که بخواهید در زمان‌های کوتاه، آن‌ها را تعویض نمایید. برخلاف این روش، گچبری دیوار عمر و دوام بسیار بالایی دارد و سالیان سال بدون هیچ مشکلی، به زیبایی روز اول باقی می‌ماند.

گچبری رنگی

در کنار طرح‌های متفاوتی که برای گچبری وجود دارند، وجود رنگ‌ها نیز می‌توانند ظاهر متفاوت و منحصربه‌فردی به آن ببخشند. با استفاده از رنگ‌های مختلف می‌توان خطای دید ایجاد کرد و عیوب خانه را پوشاند. همچنین رنگ‌ها تأثیر بسزایی در افزایش آرامش خانه دارند. معمولاً هنگامی‌که می‌خواهند فضایی آرامش‌بخش را به خانه اضافه کنند، از رنگ‌های ملایم استفاده می‌کنند. همچنین رنگ طلایی، ظاهر باشکوهی به خانه می‌دهد. استفاده از رنگ، به خانه شما روح می‌بخشد و همچنین می‌تواند طرح گچبری را با دکوراسیون داخلی هماهنگ کند.

گچبری در بخش‌های مختلف خانه

اغلب افراد گمان می‌کنند که هنر گچبری تنها مربوط به بخش پذیرایی خانه است اما علاوه بر آن، می‌توان در جاهای دیگر خانه نیز از این هنر استفاده کرد.

سبک‌ های دکوراسیون داخلی

  1. گچبری اتاق ‌خواب: اتاق ‌خواب یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای است که باید محیطی آرام برای استراحت‌ کردن باشد. به همین جهت معمولاً در این بخش از طرح‌های ساده‌تر استفاده می‌شود. همچنین استفاده از نورپردازی مخفی در کنار گچبری اتاق‌خواب، می‌تواند جذاب‌ترین دکوراسیون داخلی را برای آن به ارمغان آورد.
  2. آشپزخانه: آشپزخانه از فضاهایی محسوب می‌شود که افراد خانه، زمان زیادی را در آن می‌گذرانند. معمولاً در آشپزخانه نمی‌توان مانور چندانی روی دکوراسیون داد چراکه از شلوغ‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای محسوب می‌شود و ایجاد تغییرات در آن می‌تواند باعث به‌هم‌ریختگی فضا شود. گچبری سقف آشپزخانه می‌تواند فضایی منحصربه‌فرد ایجاد و زیبایی را به آن اضافه کند. همچنین می‌توان از هنر گچبری در قسمت کانتر آشپزخانه نیز بهره گرفت. کانترها معمولاً توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و زیبایی آن‌ها اهمیت ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی دارد. گچبری اطراف کانتر نظم خاصی به خانه شما می‌بخشد.
  3. جزیره: تزئین و زیبایی جزیره‌ها نیز مانند کانتر بسیار مهم و البته سخت است. معمولاً نمی‌توان اطراف جزیره را با لوازم تزئینی پوشاند. به همین جهت می‌توان ادعا کرد که گچبری، بیشتری مطابقت را با جزیره دارد. همچنین استفاده از گچبری و نورپردازی در بخش سقف جزیره، ظاهری خارق‌العاده‌ای را در خانه شما ایجاد می‌کند.
  4. دکوراسیون پذیرایی
  5. گچبری در سرویس بهداشتی: یکی دیگر از بخش‌های مهم خانه‌ها، سرویس بهداشتی محسوب می‌شود. گچبری این قسمت تنها مخصوص خانه‌های مجلل است. چنانچه دکوراسیون داخلی خانه شما به سبک مدرن یا مینیمال نزدیک است، بهتر است که از طرح‌های خیلی ساده برای سرویس بهداشتی استفاده کنید.

محدودیت‌های گچبری

هر طرحی که فکرش را بکنید با گچبری دستی قابل اجراست. درواقع باید این‌گونه گفت که اگر از یک استادکار ماهر و باتجربه کمک بگیرید، هیچ محدودیتی در اجرای طرح‌های گچبری برای شما وجود نخواهد داشت. تنها موردی که باید به آن دقت کرد، هماهنگی طرح‌ها با دکوراسیون داخلی است. هر طرحی مناسب هر خانه‌ای نیست. سعی کنید تقلید کردن را در این مورد فراموش کنید و تنها به الگو گرفتن از طرح‌ها بسنده کنید. استادکارهای باتجربه، با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی آشنایی دارند و می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین طرح را برای خانه شما انتخاب کنند. بنابراین بهتر است حتماً از مشورت یک استادکار گچبر استفاده کنید تا بتوانید زیباترین و شگفت‌انگیزترین تغییرات را در دکوراسیون خانه خود به وجود بیاورید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *