برای زیبا کردن گچبری منزل چه‌کارهایی باید انجام داد؟!

گچبری سقف

فهرست مطالب

هنر گچبری یکی از جذاب‌ترین هنرهایی است که می‌توان برای زیباسازی محیط خانه از آن استفاده کرد. این هنر از گذشته‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه نیز به‌عنوان نمادی از لوکس و شیک‌ بودن خانه‌ها محسوب می‌شود. طرح‌های بسیار متنوعی برای گچبری منزل وجود دارند. برای اینکه کار باعث زیبایی منزل شما شود باید به فاکتورهای بسیار مهمی توجه کرد؛ اول آنکه طرح انتخابی باید به‌اندازه کافی زیبا باشد و سپس نیز باید توجه کنید که میان طرح و دکوراسیون خانه تناسب وجود داشته باشد. در آخر نیز باید بدانید که زیبایی گچبری ، مشخصه خاصی ندارد و مهم این است که مطابق سلیقه شما بوده و در نظر شما زیبا باشد.

گچبری دستی سقف

انتخاب طرح مناسب گچبری منزل

اول‌ازهمه باید بدانید که ممکن است زیباترین طرح ممکن، در خانه شما جلوه خوبی نداشته باشد. زیرا بخش مهمی از زیبایی گچبری منزل، وابسته به دکوراسیون و محل پیاده‌سازی طرح و به‌طورکلی شرایط محیط است. در گام بعدی باید بدانید که هر طرح، مناسب بخش خاصی از خانه است و نمی‌توان هر طرحی را در هر قسمت از خانه اجرا کرد.

اصلی‌ترین بخش گچبری منزل؛ گچبری سقف

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گچبری منزل، گچبری سقف است. کمتر کسی وجود دارد که به تزئین و زیباسازی سقف توجه داشته باشد. به همین جهت گچبری سقف می‌تواند تا حدود زیادی باعث یونیک ‌بودن خانه شما شود. برای اینکه گچبری سقف زیباتر به نظر برسد، بهتر است طرح‌هایی را انتخاب کنید که مناسب با ارتفاع سقف هستند. بهتر است طرح‌هایی که برجستگی زیادی ندارند برای سقف‌های کوتاه مورد استفاده قرار بگیرند و در مقابل طرح‌هایی که برجستگی‌های بیشتری دارند انتخاب مناسبی برای سقف‌های بلند هستند.

گچبری ورق طلا

استفاده از رنگ‌های ملایم در گچبری منزل می‌تواند سقف خانه شما را به یک شاهکار تبدیل کند. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه به فضای خانه و خصوصاً سقف خانه روح می‌بخشند، می‌توانند باعث جریان احساس آرامش در خانه شوند. نگاه‌ کردن به سقفی با طرح‌های زیبا که رنگی آرامش‌بخش نیز به آن اضافه شده است، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام گچبری منزل به آن دقت کنید این است که معمولاً طرح‌هایی که روی سقف اجرا می‌شوند، در اطراف لوسترها یا در قسمت میانی خانه قرار دارند؛ همچنین ممکن است طرح‌هایی وجود داشته باشند (مانند طرح شطرنجی) که تمام قسمت‌های سقف را پوشش دهند. بهتر است برای اینکه گچبری منزل شما زیباتر شود، گچبری در گوشه‌های سقف را فراموش کنید.

گچبری دیوار

یکی دیگر از بخش‌های رایج برای پیاده‌سازی طرح‌های گچبری منزل، قسمت دیوار است. برای اینکه گچبری دیوار در زیباترین حالت ممکن انجام شود، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

  • دیوارهای خیلی شلوغ، گزینه‌های مناسبی برای گچبری نیستند. درواقع در دیوارهایی که با تعداد زیادی قاب عکس یا باکس‌های تزئینی پوشانده شده‌اند، طرح کار نمی‌تواند به‌خوبی خودنمایی کند.
  • برای زیبایی بیشتر گچبری بهتر است طرح آن را در قسمتی خاص پیاده‌سازی کنید؛ به‌طور مثال گچبری اطراف تلویزیون یا پنجره ایده‌های مناسبی برای زیبایی بیشتر خانه شما هستند. همچنین گچبری اطراف شومینه و ساعت را در نظر داشته باشید تا در صورت امکان از آن استفاده نمایید.
  • برای اینکه از رنگ خاصی روی دیوار استفاده کنید، به هماهنگی آن با رنگ کف‌پوش و دیگر لوازمی که در کنار دیوار قرار می‌گیرند دقت نمایید.
  • اگر قصد استفاده از رنگ‌های با تناژ رنگی زیاد یا جیغ روی دیوار دارید، بهتر است اطراف آن را تاحدامکان خالی بگذارید. همچنین مناسب‌ترین طرح گچبری منزل برای این رنگ‌ها، طرح‌هایی با برجستگی زیاد و ابعاد بزرگ است.
  • درصورتی‌که قصد دارید دو دیواری که در کنار یکدیگر قرار دارند را گچبری کنید، باید از طرح‌های متناسب آن‌ها استفاده کنید. استفاده از طرح‌های متناسب به معنی یکی بودن طرح‌ها نیست؛ بلکه این طرح‌ها باید از نظر پیچیدگی با هم هماهنگ باشند. به‌طور مثال استفاده از طرح گل بسیار برجسته و شلوغ برای یک دیوار و استفاده از طرح‌های هندسی ساده برای دیوار کناری، می‌تواند باعث از بین ‌رفتن زیبایی شود.

گچبری محل اتصال سقف و دیوار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه که معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌شود، محل اتصال سقف و دیوار است. درصورتی‌که برای تزئین هر دو قسمت سقف و دیوار از گچبری استفاده می‌کنید، بهتر است به این بخش نیز توجه کنید. یکی از رایج‌ترین اقداماتی که برای این قسمت انجام می‌شود این است که گوشه‌ها را از حالت صاف خارج کرده و به شکل منحنی درمی‌آورند. این کار باعث می‌شود به‌نوعی مرز سقف و دیوار از بین برود و گچبری منزل شما زیباتر شود. البته نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که نمی‌توان اظهار کرد این کار برای تمام خانه‌ها مناسب است.

گچبری منزل

کمک ‌گرفتن از اشخاص باتجربه

شاید برای شما عجیب به نظر برسد، اما کمک ‌گرفتن از متخصصین باتجربه در این حرفه می‌تواند نقش بسزایی در افزایش زیبایی گچبری منزل شما داشته باشد. یک استادکار ماهر به‌خوبی با انواع طرح‌ها آشناست و می‌تواند مناسب‌ترین آن‌ها را برای خانه شما انتخاب کند. همچنین استادکار باتجربه، پیش از شروع کار می‌تواند نتیجه نهایی را به‌خوبی در ذهن خود مجسم کند و زیبایی آن را بسنجد. پیشنهاد می‌شود برای اینکه زیباترین طرح را برای گچبری منزل خود انتخاب کنید، حتماً از یک استادکار گچبر کمک بگیرید. همچنین می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های خود را به او ارائه دهید و از او بخواهید که در مورد آن نظر دهد.

به‌ کارگیری گچبری دستی

امروزه صفحات گچی تزئینی به دو شکل در خانه‌ها وجود دارند؛ حالت اول صفحاتی است که به‌صورت دستی گچبری شده‌اند و حالت دوم مربوط به صفحات گچی پیش ‌ساخته است. گچبری منزل به روش دستی باعث افزایش ظرافت کار می‌شود. همچنین نتیجه نهایی این روش، دقیقاً مطابق سلیقه و شرایط خانه شماست. صفحات پیش‌ ساخته به‌صورت آماده و در ابعاد مختلف در بازار وجود دارند که شما می‌توانید با قیمتی بسیار پایین آن را تهیه کرده و در محل مورد نظر خود نصب نمایید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که برای زیبا شدن گچبری منزل، بهتر است از روش دستی استفاده کنید. در این روش از مواد مرغوبی استفاده می‌شود که تضمین‌کننده کیفیت و دوام کار هستند. همچنین این روش به‌طور کامل توسط استادکار گچبر انجام می‌شود و او در هر مرحله بر صفحه گچی نظارت دارد؛ بنابراین می‌تواند در صورت لزوم تغییراتی را روی طرح اعمال کند تا در متناسب‌ترین حالت ممکن با خانه شما باشد.

در گچبری دستی همیشه بر علاوه بر رعایت اصول گچبری توسط استاد گچبر ، اهمیت به زمان بندی در تحویل پروژه و اجرای اون توسط پیمانکار بسیار حاظ اهمیت است. در کل خوش قول بودن بسیار مهم است. استاد رضا پارسائی در کنار تخصص بسیار عالی که دارن متعهد بودن به زمان بندی را اصل کار خود قرار داده. و این مورد را همیشه مورد نظر میگیرد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *