معماری و گچبری دستی

معماری و گچبری دستی

فهرست مطالب

معماری و گچبری دستی

معماری یکی از قدیمی ترین علومی است که پیشنه ای کهن دارد. ساخت سرپناه از زمان خلقت انسان به وجود آمده و تا به امروز پا به پای بشر رشد تکاملی خود را پیش گرفته و تغییرات زیادی را به خود دیده است. معماری پدیده ای هزاران ساله بوده که نمونه های آن به شکل بناها و ساختمانهای متعدد در جهان پدیدار شده است.

گچ

یکی از هنرهای وابسته به معماری هنر گچبری ، بخصوص گچ بری دستی که با توجه به گردش ایام تغییراتی مطابق با زمان را به خود گرفته است. کاملا مشخص است که مصالح اصلی به کار رفته در این هنر گچ می باشد. گچ بنا به ویژگی های منحصر به فردی که دارد در طول تغییرات دوره ای همیشه مورد توجه بوده و هست. و به دلیل دارا بودن خاصیت شکل پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی استفاده زیادی در هنرهای تزئینی دارد.

 

حضور گچبری در معماری

از دیرباز گچبری به صورت کنده کاری و برجسته کاری به خصوص در کاخ ها و بناهای تاریخی دیگر جزء مهمی در تزئینات معماری محسوب میشده است. از اواسط سده پنج هجری توجه به آجرکاری رونق گرفت. با اوج گرفتن آجرکاری باز هم گچ بری های بی نظیری در تزیین بناهای دوران های مختلف تاریخی دیده می شود. گچ همیشه به دلیل شکل پذیری فراوانش و در دسترس بودن و استفاده آسان و بدون دردسر، مورد توجه معماران و هنرمندان ایرانی بوده و هست. مزیت گچ بری ایرانی در مرحله اول طراحی آن است.

گچبری

گچ‌بری یکی از زیباترین هنرها و تزیینات در طول تاریخ معماری ایران بوده است که این زیبایی وقتی با هنرهای دیگری مانند آینه کاری یا به کارگیری انواع مصالح همراه شود، چندین برابر شده و سبب ایجاد جذابیتی چشم گیر در بناهای تاریخی می گردد. به طور کلی هنر گچبری دستی از همان تاریخ اولیه اسلام به منظور تزیین بناهای مختلف، به کار برده می شد.

دیدیم که هنر گچبری از قدیم در بناهای مختلف کشورمان وجود داشته و همواره عده ای با روش های مختلف سعی در اجرای آن به شکلی بهتر از دوره های قبل داشته اند.

یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین هنرها در معماری کشورمان ایران، گچبری دستی است.

گچبری در قسمت های مختلف منزل

گلهای سقفی نوعی گچبری است که محل نصب لوستر یا چراغهای روشنایی را تزئین می کند. این گلها در اندازه ها و طرحهای مختلف موجود است.

گچبری سقف منزل

گچبری کردن آرک آشپزخانه

گچ بری کردن سقف آشپزخانه، اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی

گچبری کردن دیوارهای آینه کوب شده

گچ بری کردن ستون های میانی ساختمان

گچبری کردن نمای ورودی ساختمان

گچ بری کردن دیوار برای تعبیه قاب های دیوار کوب

گچبری تلفیقی همراه با نور پردازی

گچ بری کردن برای قاب پشت تلویزیون

برای اطلاع از قیمت گچبری و مشاوره رایگان با در تماس باشید. 09121675601

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *