گچبری مدرن چیست؟ تفاوت با گچبری کلاسیک + عکس

گچبری مدرن

فهرست مطالب

گچبری مدرن چیست؟ تفاوت با گچبری کلاسیک + عکس

چند سالی می‌شود که سبک مدرن جایگاه خاصی در دکوراسیون داخلی منازل و ساختمان‌ها پیدا کرده است. در یک توصیف ساده می‌توان گفت که هر چیزی که با سبک کلاسیک و سنتی در تضاد باشد، مدرن نامیده می‌شود. تعریف دقیق‌تری از سبک مدرن وجود دارد که بیان می‌کند سبک مدرن بر پایه سادگی و دوری از تجمل‌گرایی است.

استفاده از خطوط ساده و رنگ‌های ملایم دو اصل بسیار مهمی هستند که یک طراح داخلی حین اجرای دکوراسیون مدرن در نظر می‌گیرد. دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها بخش‌های متنوعی دارند که هر یک از آن‌ها  باید در چارچوب دکوراسیون کلی ساختمان باشند؛ به‌طور مثال در صورتیکه از سبک مدرن برای طراحی داخلی استفاده می‌کنید، بهتر است از گچبری مدرن نیز استفاده نمایید تا ظاهری جذاب‌تر برای خانه خود ایجاد کنید.

طراحی کلاسیک

 

ممکن است زمانی که تمام دکوراسیون منزل شما در قالب مدرن باشند، فضای خانه تا حدودی سرد و اصطلاحاً بی‌روح شود. در چنین مواقعی می‌توان با اعمال کمی تغییر، جان دوباره‌ای به محیط خانه بخشید و ظاهری زیباتر پدید آورد. همان‌طور که می‌دانید امروزه گچبری جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. به همین جهت شما می‌توانید به‌راحتی تمام کم و کاستی‌ها و عیوب دکوراسیون خانه خود را با استفاده از یک طرح زیبای گچبری، جبران نمایید.

گچبری

قبل از آشنایی با دکوراسیون و گچبری مدرن، باید به‌خوبی با هنر گچبری آشنا شوید. به بیانی ساده و مختصر، گچبری، هنر شکل ‌دادن به خمیر گچی است. طرح‌ها و روش‌های بسیار متنوعی برای اجرای هنر گچبری وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی متمایزی هستند. یکی از بهترین و زیباترین روش‌های انجام گچبری، گچبری دستی است.

در این روش همان‌طور که از نامش پیداست، تمام فرایند کار توسط دست‌های استادکار گچبر انجام می‌شود و همین امر موجب ظرافت و زیبایی بی‌حدوحصر طرح نهایی می‌شود. صفحات گچی که با این روش تولید می‌شوند دقیقاً مطابق با نیاز دکوراسیون شما بوده و همچنین در ابعادی متناسب با محیط مورد نیاز شما تولید می‌شوند که باعث می‌شود به‌خوبی با محیط و دکوراسیون در هماهنگی باشند.

طرح‌های بسیار متنوعی برای گچبری مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو دسته کلی گچبری مدرن و کلاسیک تقسیم می‌شوند. در یک مقایسه کلی، گچبری مدرن شامل طرح‌های ساده و گچبری کلاسیک شامل طرح‌هایی مجلل و باشکوه می‌شود که در ادامه به بررسی هر مورد می‌پردازیم.

گچبری سقف شیک

گچبری کلاسیک

همان‌طور که اشاره شد در گچبری کلاسیک از طرح‌های مجلل‌تری استفاده می‌شود اما باید بدانید که جلال و شکوه این مدل، به معنی شلوغی و پیچیدگی طرح‌ها نیست. قبل از اینکه به تفاوت گچبری مدرن و کلاسیک بپردازیم، بهتر است با تفاوت گچبری کلاسیک و سنتی آشنا شوید. گچبری سنتی همان طرح‌های چشم‌نوازی است که در مکان‌های عمومی و تاریخی ایران به چشم می‌خورند؛ طرح‌هایی پر از رنگ و پیچیدگی و تا حدودی شلوغ. در مقابل نیز برای گچبری کلاسیک از رنگ‌های کمتری استفاده می‌شود و طرح‌ها در عین جلالی که دارند، بسیار منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هم ترکیب می‌شوند.

گچبری کلاسیک بیشتر مناسب اماکن عمومی است که فضای بزرگ و دکوراسیون خلوتی دارند. استفاده از این سبک گچبری در چنین فضاهایی باعث جذابیت بیشتر محیط می‌شود. ازآنجایی‌که معمولاً در خانه‌های امروزی از لوازم زیادی استفاده می‌شود، طرح‌های سنتی می‌توانند باعث به‌هم‌ریختگی آن شوند و گچبری کلاسیک گزینه مناسب‌تری است. همچنین این سبک از گچبری، می‌تواند به‌راحتی جایگزین گچبری مدرن در دکوراسیون‌های مدرن شود. در برخی از دکوراسیون‌های مدرن، از لوازم بسیار محدودی استفاده می‌شود که باعث سادگی بیش از حد محیط است. در این مواقع می‌توان با کمک گچبری کلاسیک، اقدام به ایجاد تضادی زیبا و چشمگیر نمود.

گچبری مدرن چیست؟

هنر گچبری مدرن از هنرهای بسیار محبوب امروزی محسوب می‌شود که رواج بسیاری پیدا کرده است. در این سبک از طرح‌های خیلی شلوغ و پیچیده استفاده نمی‌شود و برای افزایش زیبایی آن، از المان‌هایی مانند ورق‌های طلا و آلومینیوم و یا نورپردازی مخفی استفاده می‌کنند. به‌طورکلی گچبری مدرن مناسب خانه‌هایی با سبک مدرن است که در آن از لوازم متعددی برای دکوراسیون استفاده می‌شود. استفاده از این سبک در خانه‌هایی که دکوراسیون خلوتی دارند، چندان به چشم نمی‌آید و تأثیر زیادی بر فضا نمی‌گذارد.

گچبری در منطقه 1 تهران

در یک مقایسه کلی میان طرح‌های مدرن و کلاسیک باید این‌طور گفت که گچبری مدرن، تنها مناسب خانه‌های شلوغی است که به سبک مدرن آراسته شده‌اند؛ در مقابل اما گچبری کلاسیک می‌تواند در دکوراسیون‌های مدرن و خلوت و انواع دکوراسیون کلاسیک و سنتی جای خود را پیدا کرده و خودنمایی کند.

یک نکته طلایی

نکته مهمی که در مورد گچبری مدرن وجود دارد، استفاده از المان‌های مختلف در کنار آن است. برخی به‌اشتباه گمان می‌کنند که گچبری مدرن همان گچبری است که با تلفیق هنرهایی مانند آیینه‌کاری و نورپردازی انجام می‌شود اما باید بدانید که این سبک عاری از هرگونه پیچیدگی و تجمل است. درواقع زمانی استادکار گچبر می‌تواند از آیینه، نور و ورق‌های طلا در گچبری دیوار یا سقف استفاده کند که سبک گچبری، کلاسیک باشد. در غیر این صورت طرح نهایی از چارچوب قوانین دکوراسیون مدرن خارج می‌شود.

گچبری مدرن و کلاسیک

ارزش و قیمت انواع گچبری مدرن و کلاسیک

گچبری کلاسیک بر خلاف گچبری مدرن، از جلال و شکوه خاصی برخوردار است که باعث افزایش ارزش خانه می‌شود. همچنین مسئله مهمی که در این باره وجود دارد، قیمت گچبری است. اجرای گچبری با طرح‌های پیچیده و ظریف، نیاز به هزینه بیشتری دارد و به همان میزان نیز باعث افزایش قیمت خانه شما می‌شود. همان‌طور که اشاره شد در گچبری کلاسیک تا حدودی از  طرح‌های پیچیده استفاده می‌شود که باعث افزایش قیمت آن می‌شود؛ در مقابل نیز ازآنجاکه گچبری مدرن پیچیدگی چندانی ندارد، هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که در مورد اجرای طرح‌های گچبری وجود دارد، مدت‌زمان لازم برای پیاده‌سازی طرح است. معمولاً اجرای طرح‌های گچبری مدرن در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند و همین امر نیز باعث کاهش قیمت آن می‌شود. طرح‌های گچبری کلاسیک احتیاج به زمان و همچنین دقت بیشتری دارند.

درنهایت می‌توان گفت اگر به دنبال طرحی هستید که دکوراسیون خانه شما را به‌طورکلی متحول کند و ظاهری شیک و لاکچری به آن ببخشد، گچبری کلاسیک می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. گچبری مدرن زمانی کاربرد دارد که به دنبال اعمال تغییراتی جزئی در خانه خود هستید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *