استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی

استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی

فهرست مطالب

استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی ! گچبری یک نوع طراحی و کنده کاری بر روی گچ است که از متداول ترین روش ها در معماری خانه های ایرانی به شمار می آید‌. بسیاری از افراد تصور می کنند که گچبری تنها برای سقف ساختمان قابل استفاده است، اما این روش برای تزئین ستون و دیوار ها نیز قابل اجرا است. در واقع در گچبری می توان از نقش ها و سبک های مختلفی استفاده کرد و با توجه به دکوراسیون مورد نظر، یک سبک خاص را انتخاب کرد.

اگر به طراحی داخلی بنا ها و ساختمان های تاریخی توجه کنید متوجه گچبری ستون، سقف و دیوار های داخلی آن خواهید شد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی چه اهمیتی دارد، برای پاسخ سوال خود تا پایان مطالب همراه ما باشید.

اهمیت گچبری در ساختمان های تاریخی

بنا ها و ساختمان های تاریخی در زمان های گذشته هنر گچبری سنتی را برای ما به بهترین شکل به جای گذاشته اند و اثبات  کننده اصالت و زیبایی این هنر هستند. در دوره های مختلف تاریخ، گچبری در تزئین و طراحی انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت و باعث برجسته سازی عظمت و زیبایی معماری می شد. ساختمان های تاریخی معمولا دیوار های بسیار بلندی دارند که الگو های گچبری با ضخامت بسیار بالا بر روی آن ها مشاهده می شود.

این نوع گچبری کلاسیک باعث می شود که ارتفاع دیوار متعادل تر به نظر برسد و برای بهتر شدن طراحی داخلی، یک ترفند مناسب محسوب می شود. استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی به منظور جدا کردن یکپارچگی دیوار و سقف است و برای تمایز این دو قسمت و زیبا سازی بیشتر، یک روش مناسب به شمار می آید.

مزایای استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی

  • در ساختمان های تاریخی گچ کاری و گچبری ساختمان، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و به منظور در هم شکستن یکنواختی و سادگی فضا و همچنین برجسته نشان دادن بنا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گچبری دستی ساختمان توسط هنرمند گچ بر پیاده سازی می شود تا یک اثر خلاقانه و زیبا ایجاد شود.
  • این روش معماری برای طراحی و تزئین قسمت های مختلف ساختمان قابل اجرا است و باعث دگرگون سازی نمای ساختمان می شود.
  • گچبری ها قابل رنگ آمیزی هستند و می توان از رنگ های مختلف برای برجسته نشان دادن آن ها استفاده کرد.

روش های اجرای گچبری در ساختمان

استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی با دو روش قابل انجام است؛ گچبری با استفاده از روش دستی، گچبری پیش ساخته یا آماده، که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

گچبری ساختمان با استفاده از روش دستی : در این نوع گچبری دیوار ابتدا گچکار میزان دقیقی آب و گچ را ترکیب می کند و توسط این خمیر انعطاف پذیر، اسکلت اصلی را با استفاده از دست شکل می دهد. در مرحله بعد گچ را توسط ابزار گچبری شکل می دهد. در این روش مهارت و سرعت عمل گچکار و کیفیت مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است. زیرا ممکن است گچ سفت شود، در نتیجه نمی توان به خوبی روی آن کار کرد.

گچبری آماده ( گچبری پیش ساخته) : در گچبری ساختمان، گچ بر ها از دو محصول پلی استایرن و پلی اورتان زیاد استفاده می کنند. در واقع این دو نوع محصول در گچبری پیش ساخته بیشتر کاربرد دارند. پلی یورتان یا همان پلی اورتان یک نوع محصول پلیمری محسوب می شود که به علت انعطاف، قیمت مناسب، مقاومت و همچنین رنگ پذیری در ساخت و تهیه قطعات گچبری پیش ساخته کاربرد بسیار متعددی دارد. پلی استایرن نیز یک نوع محصول پلیمری است که به دلیل عایق بودن و وزن بسیار کم در مقابل حرارت، رطوبت و صدا در تهیه صفحات گچی مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

منظور از استفاده از گچبری در ساختمان های تاریخی به مجموعه ای از عملیات گفته می شود که جهت زیبا سازی فضای داخلی ساختمان، با استفاده از گچ های مخصوص گچبری انجام می شود. با توجه به مطالب ذکر شده گچبری یکی از پر کاربرد ترین و رایج ترین روش ها برای طراحی و زیبا سازی ساختمان های تاریخی محسوب می شود. گچبری نوعی هنر و کنده کاری است که در معماری بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *