طراح داخلی به سبک کلاسیک چگونه است ؟

طراح داخلی

فهرست مطالب

شاید تابه‌حال چندان به این نکته دقت نکرده باشید، اما با نگاهی جزئی‌تر متوجه خواهید شد که دکوراسیون و لوازم خانه نقش پررنگی در آرامش و احساسات افراد آن خانه دارند. سبک‌های متنوعی برای چیدمان لوازم خانه وجود دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی است. طراحی داخلی به روش کلاسیک سرشار از جلال و شکوه است و می‌تواند ظاهر بسیار جذابی به خانه شما ببخشد. در این سبک از دکوراسیون، طراح داخلی تلاش می‌کند تا علاوه بر حفظ هماهنگی، تا حدودی تقارن را نیز حفظ کند. همچنین در دکوراسیون کلاسیک، از تعداد لوازم، کم می‌شود و برخی از لوازمی که کاربرد چندانی ندارند، حذف می‌شوند اما دیگر لوازم خانه در مجلل‌ترین حالت ممکن هستند.

دقت نمایید دکوراسیون کلاسیک در ایران، به‌نوعی تلفیقی از دکوراسیون سنتی غرب و دکوراسیون سنتی ایرانی است. در این دکوراسیون طراح داخلی، آیتم‌های لوکس و ساده غربی را به‌خوبی با آیتم‌های سنتی ایرانی ترکیب می‌کند و فضایی دلنواز و سرشار از آرامش را به وجود می‌آورد. طرح‌های سنتی ایرانی برخلاف طرح‌های سنتی غربی، دربرگیرنده هنرهای ظریفی هستند و جزئیات در آن نقش مهمی دارند. تمام این ویژگی‌های ضدونقیض باعث می‌شوند که دکوراسیون کلاسیک ایرانی سبک منحصربه‌فردی داشته باشد و همواره نمایانگر اصالت صاحب‌خانه باشد.

اهمیت رنگ‌ها در طراحی کلاسیک

رنگ‌ها مهم‌ترین پارامتر در طراحی کلاسیک هستند. در این سبک، طراح داخلی اغلب از رنگ‌های روشن طیف کرم استفاده می‌کند. البته رنگ طلایی و دکورهای چوبی قهوه‌ای و ماهگونی نیز در این سبک خودنمایی می‌کنند. به‌طورکلی طراح داخلی سعی می‌کند تا از رنگ‌های متعددی استفاده نکند و فقط چند رنگ محدود را به‌خوبی با هم ترکیب کند. رنگ‌های دیگری همچون طیف خاکستری و آبی سلطنتی نیز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند. میزان استفاده از هر رنگ بسیار مهم است؛ ترجیحاً طراحی کلاسیک باید روشن به نظر برسد و چیدمان دکوراسیونی که رنگ تیره دارند به‌گونه‌ای حفظ شود که باعث تیره‌ شدن فضا و ظاهر کلی محیط نشود.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک که طراح داخلی به آن توجه دارد، رنگ دیوارهاست. دیوارها در اغلب مواقع سفید هستند و هیچ رنگی روی آن‌ها وجود ندارد؛ اما ممکن است بنا به نظر طراح داخلی، هنر گچبری با رنگ چشم‌نواز طلایی ترکیب گردد تا ظاهری مجلل‌تر به خانه ببخشد. در برخی شرایط نیز ممکن است کاغذ دیواری‌هایی با نقش‌های باشکوه و به رنگ طلایی، در قسمت‌های مختلف خانه نصب شوند. در این مورد نیز باید توجه کرد که نمی‌توان از رنگ‌ها به مقدار زیادی روی دیوار استفاده کرد؛ بلکه باید رنگ سفید، همواره رنگ اصلی دیوار به نظر برسد.

به‌طورکلی باید گفت که رنگ غالب این سبک از طراحی دکوراسیون، رنگ‌های سفید، کرم و طلایی هستند و در مرحله بعد نیز رنگ‌های قهوه‌ای، ماهگونی، خاکستری و آبی قرار دارند.

مبلمان کلاسیک

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این سبک دکوراسیون، مبلمان سلطنتی است. اغلب مبل‌های سلطنتی با چوب‌های طلایی تولید می‌شوند که همخوانی خاصی با دکوراسیون کلاسیک دارند. دسته و پایه‌های مبل می‌توانند ساده یا معرق‌کاری باشند. درصورتی‌که به دنبال دکوراسیون ساده‌تری باشید، قطعاً طراح داخلی  به شما پیشنهاد می‌کند که از مبل‌هایی با دسته ساده استفاده کنید. دسته‌های معرق‌کاری شده شکوه بیشتری دارند و ظاهر مجللی به خانه شما می‌بخشند.

همچنین شما می توانید برای اطلاع از آخرین متدهای دکوراسیون و طراحی پذیرایی کلیک کنید.

تا الان به این فکر کردین ماهرترین طراح داخلی در تهران کیست !؟ قطعا تجربه و نمونه کارها ی هر فردی گویای همه چیز هستن جهت دیدن نمونه کارهای بیشتر کلیک کنید.

پارچه مورد استفاده در مبل نیز بسیار مهم است. اگر پارچه‌ها کاملاً ساده هستند، در کنار هر دیوار یا پرده و دکوراسیونی قرار می‌گیرند؛ اما اگر پارچه مبل‌ها طرح‌دار باشد، باید تاحدامکان لوازمی که در اطراف آن قرار دارند ساده باشند. به‌طور مثال بهتر است که مبل‌هایی با پارچه طرح‌دار در کنار دیواری که کاغذ دیواری با طرح شلوغ دارند قرار نگیرند.

نقش تابلو و آینه در دکوراسیون کلاسیک

شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما باید بدانید که تقریباً تابلوهای نقاشی یا تابلوهای عکس هیچ جایگاهی در دکوراسیون کلاسیک ندارند. همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین اصل دکوراسیون کلاسیک، نظم آن است. تابلوهای نقاشی و عکس درعین‌حال که می‌توانند زیبا باشند، تا حدودی نظم محیط را برهم می‌زنند؛ به همین جهت طراح داخلی سعی می‌کند که کمتر از این موارد استفاده کند. در مقابل آینه‌ها انتخاب خوبی برای این نوع دکوراسیون هستند. آینه‌کاری بخش‌های مختلف از دیوار و سقف می‌تواند ظاهر منحصربه‌فردی به محیط ببخشید. همچنین آینه‌های بدون قاب چوبی، گزینه‌های بسیار مناسبی برای نصب روی دیوار هستند. شاید گمان کنید که آینه بدون قاب هیچ‌گونه زیبایی ندارد؛ باید گفت که در این حالت از قاب‌های گچبری استفاده می‌کنند.

معمولاً طراح داخلی دو شکل متفاوت را به‌عنوان قاب‌های گچبری شده آینه پیشنهاد می‌کند. در حالت اول پیشنهاد می‌کند که گچبری ساده‌ای را اجرا کنید که برجستگی‌های آن نیز ساده هستند. در حالت دوم نیز ممکن است پیشنهاد طراح داخلی استفاده از طرح‌های شلوغ باشد که مقداری رنگ نیز با آن تلفیق شده تا جلوه خیره‌کننده‌ای به آینه و قاب منحصربه‌فرد آن ببخشید. هر دو مورد دارای زیبایی‌های خاصی هستند و می‌توانند محیط خانه را آراسته کنند.

اهمیت گچبری کلاسیک در دکوراسیون

گچبری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانیان محسوب می‌شود که همواره مورد توجه بوده است. این هنر در گذشته‌های دور به شکل متفاوتی استفاده می‌شد و پیشرفت بسیاری تا به امروز داشته است. گچبری سقف و دیوار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای افزایش زیبایی خانه انجام داد. گچبری علاوه بر زیباسازی ساختمان، به افزایش ارزش بنای شما نیز کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات هر طراح داخلی  برای طراحی دکوراسیون کلاسیک، ارائه بهترین طرح‌های گچبری برای منزل است. دلیل استفاده از گچبری در دکوراسیون کلاسیک، ظاهر مجلل و منظمی است که به خانه می‌بخشد. همچنین همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین موردی که برای این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد گچ است که رنگ آن سفید است؛ رنگ سفید نیز نقش مهمی در دکوراسیون کلاسیک دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

گچبری کلاسیک در دکوراسیون کلاسیک، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌طوری‌که شما می‌توانید هر بخش از خانه را به‌راحتی با گچبری تزئین و هماهنگ سازید. در برخی مواقع نیز می‌توان از تلفیق گچبری کلاسیک و مدرن استفاده کرد تا ظاهر جذاب‌تری به خانه بخشید. تشخیص اینکه چه طرحی مناسب چه مکانی است، بر عهده طراح داخلی است؛ البته در بسیاری از مواقع استادکار گچ‌بر نیز می‌تواند راهنمایی‌های بسیار کاربردی به شما ارائه دهد.

گچبری سقف

به‌طورمعمول کمتر کسی هنگام طراحی دکوراسیون، به اهمیت سقف و نقش آن در زیبایی منزل دقت می‌کند. اغلب افراد تنها راه زیباسازی سقف را در استفاده از لوسترهای لوکس و شلوغ می‌بینند؛ اما قطعاً گچبری راه بهتری برای افزودن جلال و شکوه به سقف است. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف سقف را گچبری کنید. گوشه‌های سقف و محل نصب لوسترها و لامپ‌ها از رایج‌ترین نقاط برای گچبری سقف هستند؛ اما طراح داخلی می‌تواند با کمی خلاقیت، طرح‌ها و نقاط منحصربه‌فردی را برای گچبری به شما پیشنهاد دهد.

نورپردازی مخفی سقف یکی از بهترین ایده‌هایی است که به کمک گچبری سقف انجام می‌شود. به‌بیان‌دیگر، گچبری کمک می‌کند تا نورپردازی نیز با شکل منظمی انجام بگیرد و ظاهر خانه شما به دکوراسیون کلاسیک نزدیک‌تر شود. گچبری سقف کمک می‌کند تا سیم‌ها و اتصالاتی که برای نورپردازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پنهان شوند و نظم خانه شما به هم نریزد.

میز غذاخوری یکی از مهم‌ترین لوازم هر خانه‌ای محسوب می‌شود که محل قرارگیری آن نقش مهمی در حفظ نظم خانه دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از کانتر به‌عنوان میز غذاخوری استفاده کنند و فضای دیگری را صرف این آیتم نکنند. در هر حالت طراح داخلی از گچبر می‌خواهد تا با استفاده از گچبری در قسمت سقف میز یا کانتر، زیبایی خاصی به آن ببخشید تا ظاهر کلاسیک خانه حفظ شود.

گچبری دیوارها به سبک کلاسیک

دیوارها در تمام خانه دیده می‌شوند؛ بنابراین ایجاد تغییراتی جزئی در دیوار، می‌تواند تأثیرات شگرفی در فضای خانه ایجاد کند. گچبری دیوار باعث می‌شود که نیاز چندانی به کاغذ دیواری نداشته باشید. درنهایت نیز شلوغی و بی‌نظمی از خانه حذف شده و ظاهر خانه کلاسیک خواهد شد. گچبری دیوار در قسمت‌های گوناگون و خاصی انجام می‌شود که هر یک از آن‌ها، اهمیت زیادی در دکوراسیون خانه دارند. به‌طورمعمول بخش‌هایی که طراح داخلی پیشنهاد می‌کند روی آن‌ها گچبری انجام شود به شرح زیر است:

1.    قاب و تابلوها

همان‌طور که اشاره کردیم، تابلوها جایگاه چندانی در دکوراسیون کلاسیک ندارند؛ اما می‌توانید با رعایت برخی اصول، از تابلوها هم استفاده کنید. قاب‌هایی با معرق‌کاری و رنگ‌های طلایی یا قهوه‌ای، گزینه مناسبی برای هماهنگی با دکوراسیون کلاسیک هستند؛ اما اگر قصد استفاده از چنین قاب‌هایی را ندارید، می‌توانید از قاب‌های گچبری استفاده کنید. قاب گچبری، قابی ثابت بر روی دیوار است که متناسب با عکس و تابلوی شما اجرا می‌شود. می‌توانید با تلفیق کمی رنگ با این نوع قاب، ظاهر خانه خود را چشم‌نوازتر کنید.

لازم به ذکر است که این قاب‌ها کاربرد زیادی برای نصب آینه در خانه‌هایی با دکوراسیون کلاسیک دارند. در دکوراسیون کلاسیک، از آینه‌هایی با ابعاد کوچک استفاده نمی‌شود؛ بلکه بسیار مهم است که آینه ابعاد بزرگی داشته باشد و به چشم همه حاضران بیاید. استفاده از آینه‌ای با ابعاد بزرگ، به این معنی است که به قاب بزرگ‌تری هم نیاز دارید. در چنین شرایطی شاید انتخاب یک قاب مناسب که با دکوراسیون خانه هماهنگ باشد، اندکی سخت به نظر برسد. به همین جهت می‌توانید از قاب‌های گچبری استفاده نمایید. چنین قابی باعث می‌شود تا علاوه بر حفظ زیبایی، آینه جزئی از دیوار به نظر برسد و ظاهر خیره‌کننده‌ای داشته باشد.

ساعت‌ها نیز نوعی قاب محسوب می‌شوند که از لوازم اصلی هر خانه‌ای هستند. ممکن است ساعت‌های ایستاده و دیواری به‌تنهایی جذابیت خاصی نداشته باشند. در این مورد نیز می‌توانید از گچبری دستی در کنار و اطراف ساعت استفاده کنید.

2.    اطراف شومینه

شومینه یکی از جذاب‌ترین المان‌هایی است که در خانه‌های لوکس به کار برده می‌شود و می‌تواند ظاهری کلاسیک به آن ببخشد. طراح داخلی با طراحی و نصب شومینه جذابیت خاصی به خانه اضافه می‌کند اما استفاده از گچبری در کنار آن می‌تواند باعث جلب‌توجه بیشتر این بخش گردد. به‌طورمعمول نصب شومینه باعث می‌شود تا حدودی فضای خانه اشغال گردد؛ برای اینکه این بخش در خانه شما ناهماهنگ نباشد، گچبری به کمک شما می‌آید. درواقع گچبری علاوه بر زیبایی بخشی به محل نصب شومینه، به‌نوعی جایگاه آن را تثبیت می‌کند.

3.    گچبری دیوار کنار مبل

همان‌طور که اشاره کردیم، می‌توانید در دکوراسیون کلاسیک از مبل‌هایی با دسته‌های ساده استفاده کنید. به‌طورمعمول مبل‌هایی که دسته و پایه‌های ساده‌ای دارند، قسمت چوبی پشتی آن‌ها هم ساده است. معمولاً طراح داخلی در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کند که از گچبری اطراف مبل استفاده کنید. دیوارهایی که مبل به آن نزدیک هستند گچبری می‌شوند و به‌نوعی جایگاهی برای مبل تعبیه می‌شود. این گچبری‌ها برجستگی زیادی ندارند؛ در مقابل طرح‌های شلوغی دارند که جایگزین پشتی‌های چوبی معرق‌کاری شده است.

4.    گچبری اطراف در و پنجره

درب ورودی خانه، اولین موردی است که حین ورود به خانه دیده می‌شود. تزئین و آراستن اطراف درب ورودی باعث می‌شود که ظاهر کلاسیک خانه از همان ابتدا مشخص باشد. طراح داخلی نقش‌های بسیار زیادی برای اطراف درب ورودی در نظر دارد که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. گچبری‌های ساده و یا رنگی می‌توانند ظاهر جذابی برای قسمت ورودی خانه ایجاد کنند.

پنجره‌ها یکی دیگر از بخش‌های مهم خانه محسوب می‌شود که اغلب افراد با استفاده از پرده‌های مجلل، برای زیباسازی آن اقدام می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در دکوراسیون کلاسیک در کنار پرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کتیبه است. کتیبه باعث می‌شود پرده‌ها با نظم بیشتری دیده شوند و مجلل بودن آن‌ها بیشتر نمایان شود. به‌طورمعمول پرده‌هایی که در دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار بلند هستند؛ به همین جهت انتخاب پارچه و طرحی خاص برای آن‌ها بسیار دشوار است. در مواردی که طراح داخلی پیشنهاد می‌کند از پارچه‌های ساده برای پرده استفاده کنید، می‌توانید قسمت بالایی آن را گچبری کنید. این کار باعث می‌شود که کتیبه‌ای منحصربه‌فرد برای پرده خود داشته باشید.

تلفیق گچبری با متریال لوکس

برخی متریال‌های خاص وجود دارند که استفاده از آن‌ها در کنار گچبری، باعث می‌شود تا کیفیت و زیبایی کار افزایش پیدا کند. امروزه ورق‌های طلا در امور گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های طلا علاوه بر رنگ زیبا درخشش خاصی هم دارند. درخشش این متریال باعث می‌شود تا جایگاه خوبی در دکوراسیون کلاسیک داشته باشد. استفاده از این ورق‌ها در ساخت صفحات گچبری نیز خالی‌ازلطف نیست. ورق‌های طلا جلال و عظمت خاصی به خانه شما می‌بخشند و باعث می‌شوند که رنگ و طرح گچبری از سادگی خارج شوند. ازآنجاکه در دکوراسیون کلاسیک، همه لوازم بر پایه نظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بسیار مهم است که این ورق هم به شکل منظمی در گچبری استفاده شود. تقارن یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون کلاسیک است؛ به همین جهت، گچبری با ورق طلا هم باید توسط یک استادکار ماهر انجام شود تا خللی در سبک دکوراسیون خانه شما وارد نشود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *