روش های تهیه گچبری

روش های تهیه گچبری

فهرست مطالب

روش های تهیه گچبری

امروزه دکوراسیون داخلی تمامی منازل برای افرادی که در آن محیط زندگی می کنند، بسیار حائز اهمیت است. از این رو راه های زیادی برای زیبایی و تغییر دکوراسیون وجود دارد. یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها در این زمینه استفاده از هنر گچبری است که نسبت به گذشته تغییرات و پیشرفت بسیار زیادی داشته است‌. به عنوان مثال در زمان های گذشته، گچبری دستی و سنتی برای مکان های تاریخی مورد استفاده قرار می گرفت، که در آن زمان بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی داشته است.

اما در حال حاضر این نوع گچبری مثل قبل زیاد به کار گرفته نمی شود و محبوبیت چندانی ندارد. به همین علت گچبران ماهر و متخصصان حرفه ای، تغییرات خاصی را در گچبری ها ایجاد کرده اند و سبک های جدید و زیبایی را پیاده سازی می کنند که به آن گچبری مدرن می گویند. در واقع این گچبری های مدرن محبوبیت بیشتری دارند و از آن ها زیاد استفاده می شود. در ادامه مطالب قصد داریم روش های تهیه گچبری را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم پس تا پایان مطالب همراه ما باشید.

مراحل تهیه گچبری توسط روش های مختلف

امروزه برای تهیه گچبری سنتی از روش های مختلفی استفاده می شود. در واقع به غیر از روشی که توسط قالب، گچبری تهیه می شود و گچ قالبی در محل مورد نظر نصب می شود، امکان پیاده سازی گچبری با روش های دیگری نیز وجود دارد. از معمولی ترین روش های تهیه گچبری می توان به کنده کاری و گچبری عمقی اشاره کرد.

این روش به این صورت است که ابتدا برای زیر سازی، بر روی قسمت های مورد نظر خمیر گچ را می کشند. سپس بعد از این که خمیر گچ خودش را گرفت و خشک شد، نقش را بر روی آن اجرا می کنند و توسط وسایل گچبری مانند پرگار، بومخوار، نقاله و کاردک طرح مورد نظر را برش میزنند. برای زیبا سازی و ایجاد نقش بر روی سطح گچی می توان نقش و یا الگو را مستقیما بر روی سطح گچی آماده کشید. علاوه بر این می توان نقش را از طریق گره زنی روی سطح پیاده سازی کرد.

انواع تکنیک های گچبری

در مطالب قبلی در مورد روش های تهیه گچبری صحبت کردیم، در ادامه می خواهیم به بررسی انواع تکنیک های گچبری بپردازیم.

گچبری برهشته: این نوع گچبری نسبت به زمینه، مقدار زیادی برجستگی ایجاد می کند. به این صورت که از سطح گچکاری شده، قسمت های برآمده بیرون می آید.

گچبری با نقش برجسته : در این نوع گچبری سطح کار را گچ کاری می کنند و پس از این که زمینه توسط گچ پر شد، سپس طرح مورد نظر را پیاده سازی می کنند.

گچبری لایه ای: گچبری لایه ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داشته باشند در گچبری از چند رنگ استفاده کنند. در این روش ابتدا توسط گچ، زیر سازی انجام می شود و سپس گچ کشته را بر روی گچ لایه ای می کشند و به همین صورت این کار با رنگ های متنوع انجام می شود.

گچبری توخالی و توپر : در این نوع گچبری سطح صافی با عمق ( ۲ سانتی متر) کنده می شود و به شکل برجسته یا مستقیم، خطوط اصلی این طرح ایجاد می شود. در نتیجه سطح های صاف در قسمت هایی که خالی شده دیده می شود و در سایر قسمت ها پر دیده می شود.

گچبری زبره : این گچبری یک میانگین بین گچبری برهشته و گچبری نقش برجسته محسوب می شود. در این روش در گوشه ها بدون پرداخت و مالش، کار صورت می گیرد، از این رو گوشه های کار تیز هستند.

سخن پایانی روش های تهیه گچبری

گچبری یکی از هنر های تزئینی محسوب می شود که برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین دانستن و آشنایی با روش های تهیه گچبری بسیار حائز اهمیت است. در واقع گچبری مدل ها و سبک های مختلفی دارد که افراد با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب می کنند. به عنوان مثال برخی از افراد گچبری های سنگین، رنگی و پر نقش و نگار را می پسندند، اما برخی دیگر از افراد گچبری های ساده و سبک را انتخاب می کنند. از این رو بهتر است هنگام  انتخاب مدل گچبری، سلیقه تمامی افراد خانه را در نظر بگیرید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *