آموزش گچبری با استاد رضا پارسائی

آموزش گچبری

فهرست مطالب

هنر گچبری یکی از قدیمی‌ترین هنرهایی است که از ابتدای ظهور، هیچ‌گاه از مد نیفتاده و همیشه مورد توجه است. به همین جهت می‌توان نتیجه گرفت که شغل گچبری دستی نیز ازجمله مشاغلی است که روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و به جهت زیبایی و ظرافت بسیاری که دارد، همیشه بازار کاری خوبی خواهد داشت. اگر به دنبال شغلی هستید که آینده روشن و تضمین‌شده‌ای داشته باشد، می‌توانید گچبری را انتخاب کنید. بهترین روش برای آموزش گچبری، آموزش ‌دیدن توسط استادکاری ماهر است که تجربه‌های زیادی در این زمینه داشته باشد. استادکاری که نمونه کارهای زیادی دارد، یعنی در حرفه خود موفق بوده و می‌تواند راه موفقیت را به شما نشان دهد.

آموزش گچبری دستی

مراحل آموزش گچبری

در ابتدا باید بدانید که یادگیری و آموزش گچبری نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. اگر به دنبال یادگیری هستید، قطعاً نمونه‌های زیادی از طرح‌های گچبری شده را دیده‌اید. تمامی این طرح‌ها با جزئیات و ظرافت بسیاری ساخته می‌شوند؛ بنابراین باید بدانید که انجام این کار نیز به ظرافت بسیار بالایی نیاز دارد. لازم به ذکر است که این ظرافت به‌مرور زمان در کارهای شما پدیدار می‌شود؛ تنها لازم است پشتکار داشته باشید و پس از آموزش‌های صحیح، تمرینات مستمری داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید. به‌طورکلی مهم‌ترین مباحث و مراحل آموزش گچبری به شرح زیر است:

1. آشنایی با ابزار گچبری

گچبری ابزار بسیار زیادی دارد که هر یک از آن‌ها دارای کاربرد مشخصی هستند. در ابتدا باید با این ابزار آشنا شده و نحوه صحیح استفاده از آن را بیاموزید. استانبولی، الک و ماله از لوازم اساسی هستند که در آموزش گچبری مورد بحث قرار می‌گیرند. این لوازم تنوع چندانی ندارند اما به‌طور مثال جنس استانبولی، ابعاد حفره‌های الک و جنس آن و همچنین جنس و میزان تیزی ماله از مواردی هستند که باید دقیق مطابق اصول باشند تا شما بتوانید به نتیجه مورد نظر خود برسید. از دیگر لوازم گچبری می‌توان به کاردک، پرگار، بوم خوار، دم بر، ابزار نقالی و قلم بوم گیر اشاره کرد که در دوره‌های آموزش گچبری به‌طور کامل با آن‌ها آشنا خواهید شد. ( گچبری دستی )

آموزش گچبری سقف

2. متریال

اصلی‌ترین متریال مورد استفاده در گچبری، گچ است اما اینکه در هر شرایطی باید از چه نوع گچی استفاده کنید اهمیت زیادی دارد. طرح‌ها و سبک‌های گچبری بسیار وسیع هستند و ممکن است نیاز باشد که شما در مواقع خاص، از متریال خاصی استفاده کنید. همچنین همان‌طور که می‌دانید امروزه گچبری‌های رنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ طی آموزش گچبری شما خواهید آموخت که از چه نوع رنگ‌هایی و به چه میزانی استفاده کنید.  از دیگر متریال مورد استفاده در گچبری، ورق‌های طلا یا نقره هستند. کیفیت و نحوه استفاده از این ورق‌ها نیز بسیار مهم است.

اگه این سوال برایتان پیش اومده که چگونه معمار شویم از زبان استاد پارسایی کلیک کنید.

3. زیرسازی

زیرسازی اهمیت بسیاری در اجرای طرح‌های گچبری دارد. یک استادکار ماهر باید بتواند که به‌خوبی پایه و اساس کار را شناسایی کرده و مطابق با شرایط، زیرسازی کند. زیرسازی صحیح و اصولی باعث افزایش مقاومت و عمر سازه شما می‌شود. بنابراین مهم است که در آموزش گچبری به‌خوبی به این مسائل دقت کنید.

گچ سفید کاری در گچکاری

4. ساخت ملات؛ اولین گام عملی در آموزش گچبری

اغلب افراد تا حدودی با گچ‌کاری آشنایی دارند؛ به همین جهت گمان می‌کنند که گچبری نیز مشابه گچ‌کاری است. باید بدانید که گچبری و گچ‌کاری دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و هرکدام به شکل خاصی انجام می‌شوند. در گچ‌کاری دیوار، تنها تمرکز استاد گچ‌کار بر صاف و صیقلی بودن دیوار است اما در گچبری دیوار دیگر صاف بودن دیوار اهمیت ندارد و طرح‌های گچبری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

پس از درک این تفاوت نوبت به اولین گام عملی در آموزش گچبری می‌رسد؛ یعنی ساخت ملات. اینکه از چه میزان گچی استفاده کنید، مقدار آب چه‌قدر باشد، دمای آب به چه اندازه باشد و بسیاری موارد دیگر، از اصول گچبری هستند که باید مطابق با آن عمل نمایید. همان‌طور که می‌دانید پس از تهیه ملات گچی، پس از مدت‌زمان کوتاهی گچ، خشک یا سفت می‌شود. در گچبری، زمان زیادی با گچ سروکار دارید و میزان انعطاف آن بسیار مهم است؛ بنابراین ملات باید به شکلی باشد که در هنگام کار مشکلی برای شما ایجاد نکند.

گچبری دستی

5. اجرای طرح گچبری

پس از ساخت ملات و ملات گذاری، نوبت به اجرای طرح‌های گچبری می‌رسد. در این مرحله باید از ابزاری که در مرحله اول از آموزش گچبری با آن آشنا شده‌اید، استفاده کنید. معمولاً در دوره‌های آموزشی ابتدا طرح‌های ساده‌ای آموزش داده می‌شوند تا هنرجویان بتوانند به‌مرور زمان به اجرای آن‌ها عادت کنند. گچبری‌های حاشیه‌ای ساده و گچبری گل، دو مورد از مهم‌ترین طرح‌هایی هستند که در اغلب دوره‌های آموزش گچبری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

همچنین باید بدانید که آموزش گچبری در این مرحله بسیار گسترده خواهد بود. درواقع شما باید پس از به اتمام رساندن دوره آموزشی، سبک‌ها و طرح‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و اجرا کنید. روش‌هایی مانند روش معرق، هشته، لایه‌ای، تخمه کنی و کشته بری از مواردی هستند که باید به‌تنهایی اقدام به آموزش آن‌ها نمایید.

آموزش گچبری

نکته مهم دیگری که در این‌باره وجود دارد، محل اجرای گچبری است. معمولاً در مراحل اولیه شما باید طرح‌ها را روی دیوار اجرا کنید تا بتوانید به‌طور کامل بر آن تسلط داشته باشید؛ اما برای پیشرفت در این کار باید گچبری سقف، که سختی بیشتری دارد هم امتحان کنید تا به‌مرور زمان بر این بخش نیز تسلط کافی پیدا کنید.

6. مراحل نهایی آموزش گچبری؛ سمباده کاری و پرکردن حفره‌ها

در برخی مواقع ممکن است روی طرح نهایی گچبری شده، منافذی ایجاد شوند که باید اقدام به پرکردن آن نمایید. این کار باعث می‌شود که نتیجه نهایی بسیار چشم‌نوازتر شود. همچنین درنهایت باید اقدام به سمباده کاری کنید تا سطحی کاملاً صاف و صیقلی را به وجود آورید.

آموزش گچبری مدرن

همان‌طور که اشاره کردیم هنر گچبری قدمت زیادی دارد و این محبوبیت خود را مدیون طرح‌های جدید و جذابی است که هر روزه به اجرا درمی‌آیند. در گچبری مدرن و امروزی علاوه بر استفاده از رنگ و ورق‌های طلا یا نقره، از آیینه‌کاری یا نورپردازی هم استفاده می‌شود. آموزش آیینه‌کاری و نورپردازی در کنار آموزش گچبری، می‌تواند به شما کمک کند که طرح‌های خارق‌العاده‌ای را به وجود آورید و درنهایت در شغل خود موفق‌تر عمل کنید. همچنین باید بدانید که استفاده از چنین هنرهایی، باعث افزایش قیمت گچبری شده و می‌تواند تأثیر شایانی در روند کسب درآمد شما داشته باشد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *