روش های گچبری چگونه است ؟

روش های گچبری چگونه است

فهرست مطالب

روش های گچبری چگونه است ؟

روش های گچبری چگونه است ؟ یکی از دکورهای مربوط به داخل ساختمان که جنبه سنتی داشته و از قدیم در ساختمان ها خصوصا ساختمان های اعیانی مورد استفاده قرار می گیرد گچبری می باشد. انجام آن توسط اساتید مخصوص این رشته انجام می گردد. بایستی گفت که گچبری روش های گوناگونی دارد. در مقاله پیش رو در مورد روش های گچبری توضیحاتی خواهیم داد.

گچبری به چه معنی است؟

یکی از مصالح ساختمانی که قدمتی دیرینه دارد گچ می باشد. بخاطر نوع ساختاری آن بیشتر در قسمت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. گچبری نیز یکی از زیر شاخه های مربوط به معماری است. توسط هنرمندان ایرانی از دیرباز جهت زیبایی داخلی ساختمان استفاده می شده. گچ بخاطر ساختار خاص خود نسبت به سنگ، چوب، گل و آجر انعطاف پذبری بیشتری دارد. بخاطر همین خاصیت چسپندگی  و انعطاف پذیری و نتیجه گیری سریع  موجب گردیده تا مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

انواع روش های گچبری چگونه است

امروزه گچبری در دو نوع سنتی و مدرن ارائه می گردد.

گچبری سنتی

روش های گچبری چگونه است ؟ این نوع گچبری بر گرفته از کار با دست است‌. بصورت سنتی اجرا می گردد. بیشتر از این روش گچبری در اماکن خاص مانند سالن های تشریفات، مکان های مذهبی و غیره استفاده می شود. هر چند در این روش نیز از ابزارهای خاصی استفاده می گردد. ولی مبنای اصلی بر کار و هنر دست هنرمندی است که کار گجبری را انجام می دهد. در این نوع گچبری ابتدا گچ بصورت خمیری قابل انعطاف درآمده و در محل مورد نظر چسپانده می شود. سپس توسط استادکار نقوش خاص از آن استخراج می گردد. بدین معنی که از آماده سازی مواد اولیه تا انجام کار همگی در محل کار انجام می گیرد.

روش های گچبری مدرن

این نوع گچبری بیشتر بصورت پیش ساخته بوده و بعد از انتخاب طرح کلی قطعاتی را که قبلا طراحی و در قالب های مخصوص آماده نصب شده اند در محل مورد نظر چسپانده می شوند. این نوع گچبری دارای تنوع بیشتری بوده و دست استادکاران را در طراحی و اجرا باز گذاشته است.

روش های گچبری چگونه است ؟

مبنای طرح های گچ بری

ویژگی گچبری ها و نقوش آن عبارت است از:

  • تکرار نقوش
  • تقارن
  • استفاده از اشکال هندسی مانند دایره، مربع، مثلث و دیگر موارد که نقش بسزایی در طراحی ها دارند.

بعد از ورود اسلام به کشور تغییرات بسیار زیادی در طرح ها و نقوش دیده شد که در خیلی از موارد تاثیر خود را نشان داده است.

روش های گچبری چگونه است

لیست مدل ها و روش های گچبری

گچبری روش های مختلفی دارد که عبارتند از :

1- گچبری برجسته کاری

برجستگی در این نوع گچبری چیزی حدود نیم تا یک سانت می باشد. از نقوش هندسی زیاد استفاده می گردد.

2- گچبری شیر و شکری

این نوع گچبری نسبت به برجسته کاری بسیار کمتر و ظریف تر می باشد. این برجستگی حدود دو الی سه میلی متر می باشد.

3- گچبری زبره

برجستگی های این نوع گچبری بدون سائیده شدن پرداخت می شود. در این روش گچبری گوشه ها 90 درجه طراحی و اجرا می گردد.

روش های گچبری الوان

در این روش محل مورد نظر از چند قشر گچ با رنگ های متنوع استفاده می شود. روی همدیگر به دیوار مالیده می شوند. بعضی قسمت ها تا رنگ دوم تراش می خورد و بعضی قسمت ها تا لایه سوم و چهارم. بدین ترتیب شکل کار به گونه ای است که گچبری با یک سطح صاف یا فرورفتگی در رنگ های مختلف می باشد.

گچبری تراش(معرق)

این روش گچبری بصورت پیش ساخته و از ترکیب گچ و رنگ های مختلف بدست می آید. نحوه کار نیز همانند کاشی معرق بوده و به همین نام نیز معروف گردیده است.

روش های گچبری مشبک یا توری

این روش گچبری از ظریف ترین و مشکل ترین روش های گچبری می باشد. کاری بس سخت و هننرمندانه است‌. در عین حال نیاز به گذاشتن وقت زیادی دارد. از این نوع گچبری در مسجد جامع تبریز استفاده گردیده است.

گچبری های گنبدی

این نوع گچبری ویژه اماکن مذهبی و سقف های گنبدی شکل می باشند. البته لازم به ذکر می باشد این نوع گچبری ها همراه با آینه کاری نیز می باشد.

گچبری در بخش های مختلف

از گچبری ها چه بصورت مدرن و چه بصورت کلاسیک در سقف، دیوار و ستون ها استفاده می گردد.

گچبری سقف

بیشترین استفاده از این گچبری ها بصورت کلاسیک و با استقاده از طرح ها و نقوش هندسی است. برمبنای کار مرکزیت سقف می باشد. البته در گچبری سقف طرح های حاشیه ای نیز بکار گرفته می شود. می تواند از نقوش ساده و خط مستقیم و یا طرح های مختلف دیگری استفاده گردد.

گچبری دیوار

بیشتر بصورت قاب بندی و در ادامه گچبری کناره سقف اجرا می گردد. البته در نوع مدرن طرح های خاص و مدرنی نیز بر روی دیوار اجرا می گردد. در گچبری کلاسیک و سنتی بر روی دیوار بیشتر در حاشیه طاقچه ها و قاب های گل و آینه استفاده می گردیده.

سخن آخر

برای اجرای روش های گچبری منزل و یا مکانی که قصد کار دارید حتما طرح خود را از قبل انتخاب کنید. فارغ از نوع مدرن یا سنتی، با استاد این رشته مشورت نموده و سپس اقدام به کار نمایید‌. ضمنا گچبری در منزل بیشتر مختص سالن پذیرایی می باشد و شامل اتاق ها نمی شود. مگر در حد کناره سقف و به عنوان قاب باشد.

روش های گچبری چگونه است

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *