فرق گچبری با کناف

فرق گچبری با کناف

فهرست مطالب

فرق گچبری با کناف

فرق گچبری با کناف ، ساختمان سازی از قدیم الایام همراه با ظرافت کاری های خاص خود بوده است. ساختمان سازی و معماری همراه با پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری  تحولات زیادی را به چشم دیده که می توان به استفاده از مصالح بهتر و جدیدتر همراه با تکنولوژی های نوین مهندسی نام برد. یکی از فرایندهای ساختمان سازی که از دیرباز مهم بوده، نمای داخلی آن می باشد که تاثیر زیادی در زیبایی یک ساختمان ایفا می کند. در مقاله پیش رو در مورد استفاده از گچبری و کناف و فرق بین این دو توضیحاتی خواهیم داد.

نمای داخلی ساختمان

هر چند زیباسازی در بیرون ساختمان ( نمای بیرون) از قدیم مورد توجه بوده. اما نمای داخلی بیشتر مورد توجه قرار دارد. شاید نمای بیرونی به آجرچینی ختم می شده ولی فضای داخلی بخاطر این که خواستگاه اصلی زندگی بوده و هست از اهنیت بیشتری برخوردار بوده.

بنابرین ساختن طاقچه های زیبا، پنجره های متقارن و گچ کاری و آینه کاری استفاده حداکثری از نور و دمای طبیعی از نقاط قوت معماری داخلی محسوب می شده و هم اکنون نیز شناخته می شود. یکی از زیبایی های معماری داخلی گچبری می باشد. البته در دهه های اخیر سبک جدیدی از فضا سازی داخل ساختمان نیز مرسوم گردیده که کناف کاری نام دارد. در ادامه مقاله به توضیح  هر دو و بررسی  فرق گچبری با کناف خواهیم پرداخت.

گچبری سقف یکی دیگر از انواع گچبری است که ظاهری زیبا به دکور می دهد.

گچبری و نقش آن در نمای داخلی

یکی از موارد و کارهایی که از قدیم برای زیبا سازی نمای داخلی ساختمان بکار گرفته می شده گچبری بوده است. در تعریف گچبری می توان گفت: به ساختن خطوط، نقش های هندسی، گل، بوته، صور حیوانی و دیگر اشکال بر روی دیوار و سقف با کمک خمیر گچ را گچبری می گویند.

انواع گچبری

گچبری نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • گچبری سنتی
  • گچبری مدرن

هر کدام از این روش ها، ویژگی ها و نحوه ساخت مهارت های خاص خود را لازم دارد. این خود یکی از انواع فرق گچبری با کناف است.

فرق گچبری با کناف

روش اجرای گچبری

گچبری نیز روش های اجرایی خاص خود را دارد. معمولا به دو روش دستی و پیش ساخته کار می شود:

روش دستی: قدیمی ترین و با اصالت ترین شیوه گچکاری نوع دستی آن می باشد که هرچه استاد کار هنرمند در این بخش وجود دارد از تجربه های اساتید گذشته بجا مانده است. در این روش استاد کار مخلوطی از آب و گچ را به نسبت های دقیق ترکیب نموده و خمیری انعطاف پذیر ساخته می شود. در مرحله اول اسکلت و به اصطلاح زیرکار آن تماده شده و استادکار با دست و ابزار مخصوص طرح های مورد نظر خود را بر روی آن پیاده می نماید.

در شیوه گچبری دستی مدت زمان محدودی برای ایحاد طرح و نقش وجود دارد و این به این دلیل می باشد که اگر خمیر گچ بیش از اندازه سفت گردد امکان کار بر روی تن از بین خواهد رفت. ضمن این که اجرت و دستمزد گچبری سنتی بخاطر نوع کار نسبت به گچبری نوع پیش ساخته بیشتر و ارزش آن نیز بیشتر می باشد. فرق گچبری با کناف می تواند در روش ها هم باشد.

روش گچبری پیش ساخته

همانگونه که از نام آن پیداست این روش با استفاده از گچ و پلی یورتان و فوم های  فشرده(پلی استایرن) توسط قالب های مخصوص ساخته می شود. از گچبری پیش ساخته در بخش های مختلف مانند سقف و دیوار بدون هیچ محدودیتی می توان استفاده نمود. بخاطر راحتی کار و سریع انجام گرفتن این روش از گچبری مورد استقبال بیشتری واقع گردیده است. گچبری پیش ساخته نسبت به نوع سنتی آن مزیت های خاص خود را دارد که عبارتند از:

  • سرعت در اجرای کار
  • استحکام بالا
  • ماندگاری طولانی
  • ثبات رنگ
  • سهولت در اجرا و نصب
  • وزن سبک
  • خاصیت رنگ پذیری
  • تنوع بسیار بالا در طرح و امکان اجرا در طرح های مختلف
  • قیمت پایین و مناسب

در کنار مزیت های گفته شده متاسفانه این عیب را دارد که در برابر رطوبت مقاومت بالایی نداشته و به اصطلاح زود طبله می کند.

کناف ونقش آن در نمای داخلی ساختمان

کناف چیست و فرق گچبری با کناف چه می باشد؟ کناف صفحات گچی خشک با روکش کاغذی می باشد که طی فرایند خاصی بصورت ورق های بزرگ درآورده شده. این ورق ها قابلیت برش و طراحی های مختلف را دارند. از کناف ها برای زیبا سازی سقف و دیوار استفاده می گردد.

کناف کاری چگونه انجام می گردد؟

کناف کاری یک کار حرفه ای بوده و مانند گچبری سنتی بایستی توسط استادکار ماهر مربوط به خود انجام پذیرد. در مورد کناف کاری بایستی بگوئیم که به چهار روش مختلف انجام می گردد و عبارتند از:

اجرای کناف یکپارچه در سقف

همانگونه که از نام آن پیداست از این نوع کناف کاری به عنوان سقف کاذب استفاده می گردد و برای نصب نیاز به زیرسازی فولادی داشته و توسط پیچ و مهره ها بر روی این زیرسازی نصب و محکم می گردد. این روش کناف کاری نسبت به انواع دیگر خیلی سریع قابل اجرا می باشد.

اجرای کناف سقف مشبک

یکی از پرکاربردترین نوع کناف کاری بویژه درسقف نوع مشبک می باشد. از تایل های گچی استفاده می گردد. این تایل ها از طریق آویز هایی به سقف متصل می گردد و قابل تنظیم ارتفاع راحت سقف و برداشتن تایل ها به راحتی جهت تاسیسات درون سقفی مورد استفاده قرار می گردد.

اجرای کناف در دیوار

از این نوع کناف کاری به عنوان جداسازی فضا و به نام دیوار کاذب شناخته می شود. این کناف ها شامل قاب های فولادی سبک می باشد که بصورت پیش ساخته بوده و بعد از نصب و بتونه کاری و محکم کاری، برای نصب کاشی و یا کاغذ دیواری آماده می گردد.

اجرای کناف بر روی دیوارها

از این روش در بازسازی فضای داخلی خانه هایی که نیاز به بازسازی دارند استفاده می گردد.

فرق گچبری با کناف

در مورد فرق گچبری با کناف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مدت زمان کار برای گچبری خصوصا در روش سنتی، حتی درگچبری پیش ساخته نیز نسبت به کناف کاری بیشتر می باشد.

فرق گچبری با کناف وزن کمتر کناف نسبت به گچ می باشد. چرا که کناف مخلوطی از گچ مواد دیگری می باشد.

تفاوت دیگر مقاومت و دوام بیشتر گچبری  می باشد.

در گچبری سنتی کار آرماتوربندی زیرسازی و جوشکاری بادست بوده که امکات خطا را بالا می برد. در صورتی که در کناف بندی با استفاده از پیچ و مهره این کار انجام می گردد.

در مواقع بروز زلزله کناف ها خطر ریزش کمتری داشته و امکان آسیب دیدگی کمتری برای ساکنین وجود دارد.

در صورت بازسازی امکان تغییر و تحول در سازه های کنافی راحت تر از گچبری می باشد.

سخن آخر

کسب اطلاع از فرق گچبری با کناف می تواند در روند ساخت منزل کمک کننده باشد. در صورتی که قصد باسازی منزل خود خصوصا در بخش معماری داخلی را دارید بهتر است قبل از هر کاری با متخصص امور داخلی در مورد این که گچبری یا کناف استفاده کتید کدام گزینه مناسب تری است مشورت های لازم را بنمایید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *