برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود

فهرست مطالب

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود

زیبایی در ساختمان های عمومی مانند مساجد، بازارها و خانه ها یکی از دیرینه ترین و به نوعی اصلی ترین خواسته های معماران و عامه مردم بوده است. اگر سری به اماکن تاریخی کشور عزیزمان بزنید به چشم خود هنر ایرانی را در قالب گچبری، آینه کاری، کاشی کاری و دیگر موارد خواهید دید. از دیرباز بجای مانده و زیبایی خاصی به آنها داده است. در مقاله پیش رو به یکی از فرایند هایی که در زیبایی ساختمان ها نقش اصلی را بازی می کند می پردازیم. هم به گچبری پرداخته و هم به این مسئله که در گچبری از چه ابزاری استفاده می شود ؟

گچبری چیست؟

گچبری که نام هنر را بر آن نهاده اند فرایند زیباسازی داخلی ساختمان می باشد. با استفاده از گچ و ابزار مخصوص و با استفاده از طرح های هندسی، خطوط مستقیم، طرح های گل و حیوانات توسط استادکاران این رشته بر روی سقف و دیوار کار می شود‌. از هنر گچبری در گذشته برای زیباسازی ساختمان هایی مانند اماکن مذهبی، بازارها، کاخ ها، عمارات دولتی و دیگر موارد استفاده می گردیده. لازم به ذکر است که اعیان و اشراف قدیم از هنر گچبری برای زیباسازی خانه های خود نیز استفاده می کرده اند. این هنر امروزه نیز طرفداران زیادی دارد و در خیلی از اماکن و منازل از آن برای زیباتر نمودن فضای داخلی استفاده می گردد.

بیشتر بدانید : گچبری سقف یکی از انواع گچبری است که مورد استقبال اکثر عموم قرار می گیرد.

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟

قبل از هر توضیحی در مورد ابزار گچبری بایستی این نکته را یاداوری کنیم که امروزه کار گچبری به دو صورت سنتی و پیش ساخته انجام می گردد. البته که گچبری پیش ساخته در مرحله کار بر روی دیوار و سقف نیاز کمتری به ابزار و وسایل دارد. چرا که طرح ها بصورت آماده تهیه شده و بر روی محل مورد نظر نصب می گردد. در مورد گچبری به سبک سنتی بایستی بگوییم که ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی برخی از این ابزار توسط خود استادکاران بصورت دست ساز برای اجرای طرح های اختصاصی ساخته می شوند. اما برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟ این موارد عبارتند از:

ماله

ابتدایی ترین ابزاری که برای گچکاری و گچبری مورد استفاده استادکاران قرار می گیرد ماله می باشد. ماله بنایی ابزاری فلزی است که به صورت صفحه ای مسطح با دسته ای از جنس چوب یا پلاستیک می باشد. ضمن این که لبه های این فلز نباید تیز باشد‌. چرا که موجب خط افتادن در کار گچ کاری ساخت زیرکار می کند.

کاردک

این ابزاز نیز شبیه ماله بوده با تفاوت این که دسته چوبی آن در انتهای صفحه فلزی قرار گرفته و برای صاف نمودن زیر سطح گچبری از آن استفاده می شود.

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟

دمبر

یکی از اصلی ترین ابزار دست هر استاد کار گچبری دمبر می باشد. دمبر ابزاری است شبیه به چاقو می باشد که استادکار با استفاده از نوک تیز آن هر نوع طرح و خطی را بر روی خمیر گچ پیاده می کند

وردنگی

یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در گچبری می باشد که برای خط کشی کردن جای گرته از این ابزار استفاده می شود. کار با وردنگی زیرساخت را برای انجام برش های بعدی بر روی گچ آماده می کند.

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟

پرگار

از جمله ابزاری که در گچبری برای دقت در انجام طرح های دایره ای (خصوصا در سقف) محل نصب لوستر چراغ ها مورد استفاده قرار می گیرد پرگار می باشد. استفاده از این ابزار برای هر استاد گچبری از ضروریات بوده و نقش بسزایی در طراحی های سقفی دارد.

گلویی

ابزاری است که در گچبری برای ایجاد تزئینات در کنج کار(بین سقف ودیوار) از آن استفاده می شود‌. لازم به یاداوری است که امروزه گلویی هایی از جنس پلی یورتان بصورت آماده و پیش ساخته نیز موجود می باشد.

برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟

قاشقی

از جمله ابزارهایی که برای گچبری مورد استفاده قرار می گیرد قاشقی یا قلم بوم گیر می باشد که در اجرای انواع و اقسام طرح های گچبری از آن استفاده می گردد. لبه های گرد و قاشقی  ابزار موحب گردیده تا نام قاشقی را بر آن بگذارند و طرح های گوشه سقف و دیوار توسط این ابزار ساخته می شود.

بومخوار

این ابزار گچبری حالت مورب داشته و برای تمیز کردن زیر سطح کار از آن استفاده می شود. البته از این ابزار گچبری برای حکاکی و کار مرمت نیز استفاده می گردد.

گونیا

مورد استفاده این ابزار در گچبری برای گونیا کردن و تعیین زاویه دقیق در کنج دیوار و سقف در زیر ساخت گچبری می باشد.

از دیگر ابزارهای گچبری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تاج: ابزاری است به شکل حرفS کشیده و مقطع می باشد.
  • نیم گرد: ابراری که مقطع نیم داره دارد.
  • ابزار محدب: ابزاری که مقطع مربع دایره ای دارد.
  • قاب: سطحی است که بر روی دیوار برای حاشیه کتیبه، پیکره و یا نقاشی از آن استفاده می گردد. از این ابزار بیشتر برای ساخت حاشیه زنی در اماکن مذهبی و زیارتی استفاده می گردد.
  • حاشیه پخ: از این ابزار برای سطحی که زاویه ای غیر قائم با سطح دیگر ایجاد می کند استفاده می گردد.

سخن آخر

 

ما در این نوشته به این سوال پاسخ دادیم که برای گچبری از چه ابزاری استفاده می شود؟ ابزاری که نام برده شد بخشی از ابزار مورد استفاده در گچبری های است که به سبک سنتی و کار با دست از آنها استفاده  می گردد. البته که برخی از استادکاران این رشته برخی از ابزار اختصاصی ویژه خود را دارند که برای اجرای کارهای تخصصی از آن استفاده می کنند‌.

نکته مهم دیگر این که امروزه گچبری های پیش ساخته نیز وارد بازار گردیده که طرح بصورت آماده در کاتالوگ های مخصوص بوده و بعد از انتخاب به سقف یا دیوار چسپانده می شود. این نوع کارهای گچبری خیلی سریع تر و آسانتر اجرا شده و نسبت به نوع دستی هزینه کمتری را دارد.

مطالب مرتبط : 

گچبری کلاسیک

گچبری دیوار

گچبری سنتی

وب سایت دیگر ما گچبری کلاسیک روم میباشد

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *