سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی و اصول اجرای آنها

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی و اصول اجرای آنها

امروزه وقتی کسی وارد خانه شما می‌شود، توجه چندانی به ابعاد آن نمی‌کند؛ بلکه در نگاه اول توجهش به دکوراسیون داخلی خانه جلب می‌شود. درواقع با ایجاد تغییراتی جزئی در دکوراسیون خانه، می‌توان تغییرات خارق‌العاده‌ای در ظاهر کلی خانه ایجاد کرد و یا با چیدمان صحیح لوازم خانه و استفاده درست از رنگ‌ها، می‌توان تمام نقص‌های خانه را پوشاند و جذابیتی چشمگیر به آن بخشید.

سبک‌ های دکوراسیون داخلی بسیار گسترده هستند و درصورتی‌که اطلاعات کافی از آن‌ها نداشته باشید، ممکن است نتوانید به‌خوبی تمام نکات و قوانین سبک موردنظر خود را رعایت کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای تغییر سبک دکوراسیون، از یک طراح داخلی باتجربه کمک بگیرید تا متناسب با شرایط محیط خانه و بودجه شما، بهترین سبک را پیدا کرده و تغییراتی مطابق آن در خانه شما ایجاد کند.

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

انواع سبک‌ های دکوراسیون داخلی

همان‌طور که اشاره کردیم اجرای اصولی سبک‌ های دکوراسیون داخلی، باید توسط افراد متخصص انجام شود اما اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک کند تا سبک موردپسند خود را پیدا کنید. هر سبک از دکوراسیون داخلی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که باعث می‌شوند مناسب خانه‌هایی با شرایط خاص باشند. هر سبکی مناسب هر خانه‌ای نیست؛ بنابراین چنانچه مدلی از سبک‌ های دکوراسیون داخلی موردپسند شما بود اما طراح داخلی آن را مناسب اجرا در خانه شما ندانست، بهتر است از آن صرف‌نظر کنید.

همچنین در برخی مواقع ممکن است طراح داخلی تشخیص دهد که ترکیب دو سبک می‌توانند ظاهر بهتری به خانه ببخشند. در این شرایط نیز بهتر است همکاری لازم را با طراح داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

سبک کلاسیک

یکی از رایج‌ترین سبک‌ های دکوراسیون داخلی ، سبک کلاسیک است. مهم‌ترین اصل در اجرای سبک کلاسیک، تقارن و نظم می‌باشد. در سبک کلاسیک، رنگ و چیدمان دکوراسیون به‌طور کامل با هم هماهنگی دارند و از هرگونه شلوغی و بی‌نظمی دور هستند. در این سبک از لوازم آنتیک و رنگ‌های خیره‌کننده استفاده می‌شود. جلال و شکوهی که سبک کلاسیک به خانه شما می‌بخشد، بی‌نظیر است.

در این سبک از مبلمان و پرده‌هایی با پارچه‌های گران‌بها و لوسترهایی پر از زرق‌وبرق استفاده می‌شود. همچنین طرح گچبری دیوار، ستون و سقف خانه‌های کلاسیک نیز در عین ظرافت، بسیار منظم هستند. درنهایت نیز یکی از مهم‌ترین اصول در اجرای دکوراسیون کلاسیک، میزان نور آن است. در این سبک معمولاً نورپردازی به شکلی انجام می‌شود که فضای خانه بسیار درخشان به نظر برسد.

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

سبک مدرن یکی از برترین سبک‌ های دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی سبک محبوب مدرن، شامل شکل‌های ساده است. در این سبک لوازم غیرضروری از دکوراسیون خانه حذف می‌شوند و فضای بازتری در خانه حاکم می‌شود. شکل‌های ساده‌ای که به آن اشاره کردیم نیز در تمام لوازم خانه پدیدار خواهند شد. به‌طور مثال مبل‌ها و پرده‌ها از تجمل به‌ دور هستند و معمولاً نیز مدل آن‌ها شامل خطوط صاف می‌شود. همچنین مبل‌های سلطنتی با دسته‌ها و پایه‌های چوبی منبت‌کاری‌شده، جایگاهی در این دکوراسیون ندارند. رنگ‌های گرم در این سبک از دکوراسیون دیده نمی‌شوند و رنگ‌های خنثی بهترین انتخاب هستند. ازآنجاکه اساس سبک مدرن استفاده از خطوط ساده است، حتی انواع گچبری‌ که در این خانه‌ها به کاری می‌روند هم دارای خطوط صاف (مانند طرح شطرنجی) هستند.

گچبری در خانه ‌های کوچک

یکی دیگر از ویژگی این مدل از سبک‌ های دکوراسیون داخلی ، آشپزخانه بدون مرز آن است. به‌طوری‌که معمولاً در اجرای دکوراسیون مدرن، از کانتر و جزیره استفاده می‌شود که می‌تواند ظاهری امروزی به خانه ببخشد. همچنین استفاده از این دو مورد باعث می‌شود که فضای خانه بازتر به نظر برسد. یکی از نکات مهمی که در اجرای کانتر و جزیره وجود دارد، نورپردازی مناسب آن است. زمانی که تمایل دارید کانتر و جزیره، بیشترین تطابق را با سبک مدرن داشته باشند، باید آن‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن ایجاد کنید. سپس می‌توانید برای زیبایی بخشی به این فضاها، از تلفیق نورپردازی‌های پیدا و پنهان به همراه گچبری استفاده کنید.

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

سبک مینیمال

یکی دیگر از محبوب‌ترین سبک‌ های دکوراسیون داخلی ، سبک مینیمال می‌باشد که اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن سادگی‌اش است. در دکوراسیون مینیمال همه لوازم خانه به ساده‌ترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پارچه‌های مبلمان و پرده‌ها در سبک مینیمال، در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارند. خانه‌هایی با سبک دکوراسیون مینیمال، فضای باز و پر از نور دارند.

همچنین در این سبک برای جلوگیری از شلوغی و بی‌نظمی، هیچ پوششی برای دیوار در نظر گرفته نمی‌شود. به همین جهت استفاده از طرح‌های ساده گچبری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای آنکه بتوانید در چارچوب سبک مینیمال، تزئیناتی را به دیوار خانه خود اضافه کنید، می‌توانید از گچبری‌هایی با طرح ساده، در ابعاد کوچک و مطابق با رنگ دیوار استفاده کنید.

اسکاندیناوی؛ جذاب‌ترین سبک‌ های دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی، ریشه‌ای مینیمال دارد. درواقع در این سبک تلاش بر این است که در کنار مینیمال بودن دکوراسیون، به کاربردی ‌بودن آن نیز توجه شود. البته در برخی مواقع ممکن است تا حدودی جزئیات در این سبک پررنگ شوند اما این مورد باعث مجلل شدن دکوراسیون نمی‌شود. به‌طورکلی این سبک چند ویژگی مشخص دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل کف‌پوش‌های چوبی و یا با طرح چوب، مبلمان ساده، دیوارهای صاف و بدون برجستگی و رنگ‌های مات و خنثی است.

یکی دیگر از جذابیت‌های سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی، استفاده از هنر گچبری در بخش‌هایی از خانه است که چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرند. به‌طور مثال گچبری‌هایی با طرح‌های نسبتاً ساده، یکی از رایج‌ترین موارد برای قسمت اتصال دیوار و سقف به شمار می‌روند.

سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

سبک نئوکلاسیک

از دیگر سبک‌ های دکوراسیون داخلی می‌توان به سبک نئوکلاسیک اشاره کرد که در آن توجه ویژه‌ای به جزئیات و بخش‌های کوچک خانه می‌شود. البته تزئین تمام بخش‌ها به شکلی ساده انجام می‌شود و نتیجه نهایی بسیار لوکس خواهد بود. در سبک نئوکلاسیک از خطوط صاف استفاده می‌شود و لوازم خانه به شکلی متقارن و منظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پرده‌های بلند، مبلمانی ساده که جذابیت منحصربه‌فردی دارد، آینه‌های بزرگ و یا آیینه‌کاری بخش‌های خالی دیوار و رنگ‌های خنثی اصلی‌ترین مشخصه‌های این سبک هستند.

 

نتیجه گیری سبک‌ های مختلف دکوراسیون داخلی

همان‌طور که اشاره کردیم در این سبک، اهمیت ویژه‌ای به جزئیات داده می‌شود. اطراف لامپ به شکلی ساده و مجلل آراسته می‌شوند؛ قاب‌های تزئینی روی دیوار طرحی ساده دارند و درعین‌حال نیز باید زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته باشند. همه این موارد باعث شده تا هنر گچبری که هنری اصیل و با قدمت است، جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک داشته باشد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *