فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی

فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی

فهرست مطالب

فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی ؟ دکوراسیون داخلی یکی از جذاب ترین و هنری ترین بخش های ساخت و طراحی خانه ها است. اهمیت دکور داخلی از گذشته ها در ایران به چشم می خورد. یکی از پررنگ ترین روش ها در این روند هنر گچبری است. گذشت زمان گچبری سنتی ایرانی را نه تنها حذف نکرد، بلکه سبک و استایل جدیدی در طراحی مدرن پیدا کرد و هنرمندان توانستند سبک های جدیدی از گچبری سنتی را در دکوراسین داخلی به کار برند. به همین دلیل در ادامه این نوشته ما به بررسی  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی می پردازیم.

گچبری و انواع مختلف آن

یکی از انواع هنر در صنایع ساختمان سازی گچبری است که به عنوان هنری تزئینی در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار می  رود. در گذشته روش سنتی گچبری برای زیباسازی دکور داخلی بسیار کارکرد داشته است. طرح های بسیار متنوعی را می توانستیم در گچبری های قدیمی ببنیم. انواع حیوانات، تصاویر طبیعت و غیره در کنار معماری اصیل ایرانی. برای این که  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی را بدانیم در ادامه انواع مختلف گچبری را بررسی می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • گچبری سقف منازل و محل کار
  • گچبری مخصوص دور لوستر
  • هنر کار با گچ برای نور مخفی سقف کاذب
  • گچ کاری برای دور شومینه ها
  • گچبری ستون و گلویی
  • استفاده از هنر گچبی در نمای رومی
  • گچ بری های نقش برجسته

هر کدام از این روش ها، با ویژگی های خاص خود توسط استاد کاران انجام می شوند.

  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی  

کناف کاری

در ادامه می خواهیم بدانیم تفاوت این دو روش چیست؟

گچبری سنتی و دسته های مختلف آن

همان طور که اشاره کردیم، گچبری یکی از هنر های زیبا در صنعت ساختمان سازی است که از دیرباز در معماری ایرانی و سبک های سنتی دیده می شود . این سبک را می توان در هنر معماری اسلامی بیشتر دید. گچبری سنتی را می توانیم در دسته های مختلف معرق، لایه ای، کلوخی و هشته تقسیم بندی کنیم. هر کدام از این روش ها جرئیات خاصی برای خود  دارند.

به طور مثال در بررسی  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی معرق باید گفت که این سبک مدلی شبیه به کاشی کاری معرق است. لازم است در این تکنیک از گچ های رنگی در شکل های مختلف استفاده شود. مدل گچبری لایه ای نیز بسیار کاربردی است. می توان با چند لایه گچ طرح های مد نظر را اجرایی نمود . گچبری سنتی و روش های مختلف آن با دست انجام می شود و ظرافت خاصی را به تکنیک می دهد.

زیبا سازی در گچبری سنتی و کلاسیک

در  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی حال به گچبری کلاسیک می رسیم. این روش تاثیر بسیار زیادی بر زیبا سازی ساختمان دارد. اما باید گچبری کلاسیک را با دقت انجام داد. از این روش برای سقف و دیوار و بخش های دیگر استفاده می شود. فضای که به وسیله مدل کلاسیک ساخته می شود  بسیار خاص است. به همین دلیل ممکن است با مدل های سلطنتی اشتباه گرفته شود. از این روش گچبری می توان در دکوراسیون مدرن هم استفاد ه کرد. برخی رنگ ها در گچبری کلاسیک استفاده می شوند که طلایی اصلی ترین آن ها است.

کلاسیک به دلیل مدل خاصی که دارد در سقف و دیوار سالن های پذ یرایی بسیار مورد استفاده ثرار می گیرد.  گچبری کلاسیک در ترکیب با نورپردازی های صحیح و اصولی می تواند  نمای داخلی ساختمان را زیبا تر نشان دهد.

مدت زمان انجام کار گچبری

در بررسی  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی باید اشاره کنیم که مدل سنتی معمولا زمان بیشتری می گیرد. به این خاطر است که گچبری های سنتی با دست انجام می شود . در حقیقت استادکار نقش و نگارهایی که باید اجرا شوند  را با دست روی دیوار اجرا می کند . به همین دلیل سرعت اجرای آن پایین تر است. این در حالی است که مدل کلاسیک را می توان با سرعت بسیار بالاتری در دکوراسیون ساختمان ها به کار برد.

سخن آخر

در این نوشته ما  فرق گچبری کلاسیک با گچبری سنتی را بررسی کردیم. هر کدام از این روش ها سبک های خاص خود را دارند و برای دکوراسیون داخلی منزل مناسب می باشند. با اطلاع از تفاوت این دو روش شما می توانید مدل د لخواه خود را برای اجرا انتخاب نمایید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *