مزایا و معایب استفاده از گچبری

مزایا و معایب استفاده از گچبری

فهرست مطالب

مزایا و معایب استفاده از گچبری ! یکی از مراحل ساختمان سازی که در مرحله نازک کاری اجرا می گردد گچبری می باشد. از این روش برای زیبا سازی فضای داخلی ساختمان ها استفاده می گردد. گچبری از قدیم الایام یکی از مراحل ساختمان سازی بوده. از گچبری در تزئین و نماسازی ساختمان های مذهبی، دولتی، کاخ ها و در مقیاس ساده تر و کوچک تر در خانه های اشرافی استفاده می شده و امروزه نیز استفاده می گردد. در نوشته پیش رو ضمن توضیح در مورد گچبری پیرامون مزایا و معایب استفاده از گچبری اطلاتی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

توضیح مختصری در مورد گچبری

همانگونه که گفته شد یکی از مراحل انتهایی کارهای ساختمانی که جزو نازک کاری محسوب می شود گچبری است. گچبری به عنوان حرفه ای تخصصی شناخته می شود و کار و اجرای آن نیاز به تجربه و مهارت دارد. در قدیم اساتید بزرگی در این زمینه فعالیت داشتند که آثار ونها از جمله یادگارهایی است که در اماکن تاریخی و مذهبی قدیم بجا مانده است. از بزرگان و اساتید این هنر امروزه می توان به استادان زیادی اشاره نمود که هر کدام شاگردانی در این زمینه پرورش داده اند.

همچنین برای گچبری سقف می توانید در اینجا نمونه هایی را مشاهده کنید

گچبری چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی از این هنر ارائه دهیم بایستی بگوییم عبارت است از ساخت طرح های زیبا شامل خطوط ساده، اسلیمی، هندسی، طرح های گل و مرغ و شمایلی از برخی حیوانات که بر روی دیوار و سقف با استفاده از خمیر گچ(گچ کشته) کار می شود. امروزه با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان سازی در زمینه گچبری نیز شاهد پیشرفت هایی بوده ایم که می توان به ساخت و اجرای گچبری پیش ساخته اشاره نمود.

طرح های این روش از گچبری با استفاده از قالب های خاص از قبل آماده می گردد و در محل اجرا به وسیله چسپ های مخصوص چسپانده می شود. مزایا و معایب استفاده از گچبری با توجه به مدل های مختلف آن متفاوت است که در ادامه بیان می کنیم.

انواع گچبری

گچبری امروزه به دو روش سنتی یا دستی و پیش ساخته ارائه می گردد. البته نوعی دیگر از زیباسازی ساختمان نیز وجود دارد که با ورق های کناف اجرا می گردد. این ورق ها نیز از جنس گچ خشک و مواد سیلیکونی خاصی می باشد. این نوع نماسازی هر چند با استفاده از گچ می باشد اما به عنوان گچبری شناخته نمی شود.

مزایا و معایب استفاده از گچبری

گچبری امروزه به دو روش دستی(سنتی) و پیش ساخته (مدرن) اجرا می گردد. مزایا و معایب استفاده از گچبری برای هر مدل عبارتند از:

مزیت گچبری دستی(سنتی)

از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اصالت کار

یکی از اصلی ترین مزیت های روش دستی یا سنتی می توان به اصالت این روش از گچبری اشاره نمود که می تواند به محل اجرا اعم از مسکونی یا مذهبی و دیگر موارد اصالت در کنار زیبایی هدیه کند.

طرح های خاص

در مورد گچبری های سنتی یکی دیگر از مواردی که می توان به آن اشاره نمود طرح های بکر می باشد که توسط استاد گچبر استفاده می شود و می تواند جنبه اختصاصی داشته باشد.

دوام بالا

از دیگر مزیت های گچبری دستی می توان به دوام بالای آن در برابر رطوبت و گرما اشاره کرد‌‌.

امکان تغییر در طرح

ممکن است طرحی که انتخاب کرده اید در برخی قسمت ها مورد پسند نباشد. در چنین روش گچبری می توانید از استادکار بخواهید تغییرات خاص و دلخواه خود را دهید.

زیبایی خاص از مزایا و معایب استفاده از گچبری

در گچبری دستی خصوصا هنگام اجرای سقف زیبایی خاصی به محیط می بخشد که می تواند در زیبایی  فضای داخلی خیلی مؤثر باشد.

گچبری

معایب گچبری دستی

این موارد شامل گزینه های زیر است:

  • هزینه کار: گچبری دستی بخاطر مدت زمان اجرا هزینه بیشتری را می طلبد.
  • زمان اجرا: بخاطر دستی بودن مدت زمان بیشتری برای کار و اجرا گذاشته می شود.
  • خطر ریزش بر اثر رطوبت بالا: کلیه گچبری ها خصوصا کار در سقف امکان رسیدن رطوبت به آن، امکان خرابی، لکه دار شدن و ریزش می باشد.
  • ضعف در مقابل ضربه پذیری متاسفانه گچبری ها هر چقدر هم زیبا باشند در قبال ضربه حساس بوده و امکان آسیب دیدگی و تخریب آن بالا می باشد.

مزایا و معایب استفاده از گچبری پیش ساخته

مزیت گچبری پیش ساخته عبارت است از:

  • نصب آسان
  • مقاومت بالا بخاطر استفاده مواد سیلیکونی
  • سبک بودن: بخاطر استفاده از مواد کمکی این نوع گچبری ها سبک تر از نوع سنتی و دستی می باشند.
  • امکان نصب بر روی سطوح مختلف مانند سقف و دیوار
  • طرح های بسیار متفاوت و گسترده
  • امکان نورپردازی در کنار کار چه سقف و چه دیوار
  • عدم نیاز به زیر ساخت اولیه
  • امکان سفارشی سازی توسط مشتری
  • معایب گچبری پیش ساخته:
  • مقاومت بسیار کم در برار رطوبت و ضربه
  • خوردگی و زنگ زدگی در صورت استفاده از رابیس
  • امکان ریزش قطعات بکار رفته در صورت عدم استفاده از مواد اولیه و چسب هایی که حکم نگهدارنده را خصوصا در سقف ها دارند.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی مزایا و معایب استفاده از گچبری پرداختیم. با توجه به این که گچبری از جمله نماسازی های سنتی می باشد بهتر است در انتخاب نوع گچبری (دستی یا پیش ساخته) دقت نمایید و در این مورد حتما با کسانی که در این زمینه  تخصص دارند مشورت کنید‌.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *